Topptipset den 18 januari (och en del annat)

Egentligen är det så att mina spelambitioner, om man nu kan kalla det så, är måttliga. Tanken är att spela stryktips och Europatips, vilket innebär spel tre till fyra gånger i veckan.

Här på slutet har dock det ändrats och fler spel än tänkt har lagts, främst genom spel på Topptipset. Det är nu ingen katastrof, då de summor jag spelar för ändå är hyggligt små. 

Skälen till att det har blivit litet mer är pandemirelaterade. Sedan någon vecka sitter jag isolerad i hemarbete igen, i och med den nu galopperande smittspridningen. Det är outsägligt trist och tippandet har blivit något av en nöjesventil för att stå ut och för att hålla huvudet sysselsatt med något annat än arbete. Det andra skälet är att de spel jag egentligen vill ägna mig åt anpassas efter risken för inställda matcher, vilket innebär att det hackar litet kring när spel släpps. Och då har topptipset blivit ett substitut.

När det gäller smittspridningen kan man väl säga som så att den just nu inte är rolig, men att det ändå finns hopp då sjukdomsförloppen överlag ter sig mildare än tidigare. Själv har jag haft eländet och är dubbelvaccinerad, med tredje dosen bara någon vecka bort.

På lokalplanet drivs smittspridningen nu i de åldersgrupper där vaccinationsfrekvensen är lägre. Det är i åldrarna 15 till 34 den mesta spridningen sker och mest i åldersgruppen 25 till 29. Och det är i dessa åldrar vaccinationstäckningen är lägre. 

Själv har jag inte något tålamod alls med människor som inte tar sitt ansvar för andra och vaccinerar sig. Såna typer borde inte få vistas bland andra alls och jag har själv portförbjudit ett antal foliehattar från att vistas i mitt hem. Det blir en del sociala slitningar, såklart, men det skiter jag i. De har inte här att göra.

Nå. Detta om detta.

Dagens topptips.

Det följer min spelmodell, som i sin tur, den här gången, har starkt samband med hur oddssättarna ser på saken. Korrelationen = +0,96.

Det resulterande spelet ser ut så här:

1. Brighton-Chelsea. - Är en match som kanske är mer osäker, men jag tror inte att bortalaget förlorar i alla fall, så tipset blev x2.
2. Fulham- Birmingham. Såg en match med det senare laget för ett tag sedan och blev inte direkt imponerad. Tipset landar på favoriten, alltså 1.
3. Preston-Sheffield U. Kan gå precis hursomhelst, så 1x2.
4. AFC Wimb.-Portsmouth. Kan egentligen inte så mycket om lagen, men modellen säger x2, så då blir det så.
5. Juventus-Sampdoria. Cup. Så antagligen mer osäker än jag och min modell tror, men 1 i alla fall.
6. Cadiz-Espanyol. Nån tipsexpert tror att hemmalaget kan ta det där, men det tror inte jag, så x2.
7. St Pauli-Dortmund. Satsar på säker 2, men det är cup, så den här känns litet osäker. Var jag beredd att spela för mer pengar, skulle jag kanske helgardera, men det blir favoritspel istället.
8. Bochum-Mainz. Också en osäker cup-match, men jag följer modellen och streckar x2.

Modellspelandet kan tyckas tråkigt, men än så länge följer jag min modell strikt. Det är inte dags att utvärdera den än. Så småningom kan den komma att justeras. Då antagligen genom att jag lägger in en variabel i den som ska spegla aktuella matchförutsättningar. Informationsinsamlandet kring det får dock inte bli för omfattande och jag har inte klurat ut hur det ska gå till. Ett annat alternativ är att jag lägger in en slumpfaktor för att ta hänsyn till det där med att "bollen är rund"

I senaste spelet hade jag sju rätt. Man måste ha åtta för att vinna. Då svek Milan mot ett lag de borde ha kunnat promenera sig fram till en seger mot.

Men det är ju så det är, borde är en sak, hur det bli en annan.

Dagens spel kostar 48 kr. Årets nedgång i Min Egen Fond uppgår till 34 000 kr.

Hej & Hå.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Vinster i välfärden

Varningsord