Varningsord

Läser VD-orden i Investors bokslutsrapport och noterar särskilt varningen om att pengagödslandet som ägt rum kan komma att slå tillbaka i form av hastig inflation och stigande räntor. Noterar också ordet ”tillgångsinflation”. 

Frågan har legat och gnagt i mitt huvud också ett tag, men hittills har jag hängt med på TINA- och FOMO-tåget. 

Visserligen har jag stärkt min exponering mot det jag tror blir decenniets starkaste trend, omställningen från fossilberoende till en massa annat, men även den resan kan naturligtvis väntas bli guppig.

Dock tror jag nu att jag börjar bygga reservkassa igen. Säljer inte av det jag har, men låter defensiva innehaven krypa upp från mitt genomsnittsmål om 15 %. Blir det en (större) sättning under 2021 vill jag kunna nyttja den till långsiktigt starka köp.

Parallellt med detta ska jag bilda mig. Läsa. Massor. Främst om ny energi, energilagring och energieffektivisering. Vätgas kontra batterier. Andra tekniska lösningar. Utformningen av stödprogrammen i EU och USA. Också automation och digitalisering står på agendan. Liksom trendkonsekvenserna av demografiutvecklingen. Litet tar jag här rygg på Investor vad gäller tematiken. De är inte helt tappade bakom en vagn i den sfären.

I övrigt får sparandet gå på rutin. Fyller litet slappt på i vissa fonder i enlighet med min viktmodell.

Tillägg: Köpte in mig i Inzile igår. Litet taskig tajming där, men på sikt antagligen ett bra val. Kommer att ha tålamod med den.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget