Läget så långt i år

 Året har börjat hyftsat, måste jag nog ändå säga, såhär en halv månad in.

Några punkter:

1. Trump-passagen är snart över. I min värld, som ändå levt i en tid med Idi Amin, Pol Pot, Nixon och en del andra stolpskott, sällar sig Donald till bland det värsta jag sett. Inte så att han i grymhet är att jämföra med Idi och Pol, men i en västerländsk demokrati må man säga att det har varit illa. Bra är att det snart är en passerad period.

2. Aktierna. De är i skrivande stund upp 6,8 % i år. Som helhet. Bästa tre under året är SolTech, Powercell och Climeon. Miljöjox, alltså. Och i den branschen har jag nu tre innehav med uppgångar sedan köp om mer än 100 %. Räknar med att den trenden håller i sig på längre sikt, även om kortare bakslag kan komma.

3. Fonderna. Upp 4 % sedan årsskiftet. De tre bästa är Handelsbankens Hållbar Energi, Roburs Transition Energy och Roburs Access Asien. Fonderna står f.n. för ca 75 % av vad jag har i MEF och utgör basen i sparandet.

4. Certifikat. Jag har köpt på mig några trackers. Totalt är dessa upp 11 % i år. Bäst är den som går mot ett antal vätgasaktier på den internationella arenan, plus 30 %. Den 21 januari presenteras förslag till vätgasstrategi i Sverige. Långsiktigt tror jag det här kommer att gå bra.

5. Övrigt. Jag har en teckningsoption som totalt sett gått upp knapp x5 sedan jag fick den på köpet i en emission (VNV Global). Sedan årsskiftet ner med 8 %, men den är numera in-the-money, så jag behåller den. Annars ägnar jag mig åt med att liten post korta Tesla. Positionen kommer antagligen att byggas på några veckor/månader framöver. Väntar mig ett rejält släpp där, även om det där med tajming kan vara vanskligt när idioti-värderingar skenar.

6. Annars. Det är kallt som satan där jag bor. Sånt har jag svårt för, men det kan mildras rätt snart.

Ev. läsare tillönskas ett år av återhämtning.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer