Januari 2021

Januari brukar för mig vara månad med små utgifter. I år mer så än vanligt, på grund av att jag ganska strikt rättar mig efter diverse virusrelaterade restriktioner.

Sparandet landade på 15,9 tkr och sparkvoten på 48 %. Det är egentligen för högt, men en del stannar som buffert och lär gå åt senare under året. Avkastning på aktier och fonder bidrog ytterligare med 20,9 tkr, så de finansiella tillgångarna kom att öka med 3,2 % under månaden. Prognosen för hela året visar nu att dessa kommer att ha ökat med 16,4 % till årets slut, om allt går normalt framöver. Sparandet kommer då att ha bidragit med 9,4 % och avkastningen med 7,0 %. Mycket osäkerhet i det, naturligtvis, det är tidigt på året.

I månadens resultat finns också vinst från kortningen av Tesla i samband med rapporten. Pengarna används för att stärka kassan inom MEF och till köp i syfte att nå viktbalans i enlighet med den modell jag följer för det. Spekulationer kort är jag mycket försiktig med, men suffléegenskaperna hos Teslaaktien gick nu inte att bortse från.

Långsiktigt fortsätter jag att leta case i omställningen från fossilt till annat, både bland fonder och aktier, i stort och smått.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Andra slags spekulationer

Vinster i välfärden