Mitt förhållande till risk

Det är kluvet, det förhållandet. Å ena sidan må man våga för att vinna. Å andra sidan är de där större svängningarna nedåt inte kul. Så följer jag också en riskspridningsstrategi i det stora hela.

Samtidigt är det så att det mer riskfyllda aktieinnehav jag har är det som gett högst avkastning, vilket visar sig i CAGR-siffrorna för aktier (20,4 %), aktiefonder (13,0 %) respektive räntefonder (2,2%) som jag har på Avanza.

Hittills i år är det mitt mest riskfyllda innehav som gått bäst, mina spekulationsaktier, i skrivande stund upp med 14 %. Men allt har inte gått jämnt och särskilt ett innehav har rusat iväg och börjat ta för stor plats. För att ta ner risken såldes därför hälften av mina SolTech-aktier, som sedan köp gått upp med 148 % och sedan årsskiftet med 40 %. Försäljningen gjordes för att få innehaven i någorlunda balans inbördes.

En annan grej jag gjort här på slutet är att korta Tesla, ett synnerligen riskfyllt projekt på den riktigt korta sikten, även om jag känner mig helt säker på att ett släpp i storleksordningen 30-50 % ligger i korten inom inte alltför lång framtid. Stängde dock min korta position nu, efter en uppgång om 15 % på den. Också det i syfte att ta ned risken totalt bland spekulationerna. Sannolikt kommer jag dock snart att gå in i kort instrument igen.

När det gäller det sist beskrivna kan man tycka att det är konstigt för en typ med min inställning till risk att ö.h.t. gå in i instrument för att korta en aktie som Tesla, men det handlar bara om en liten bråkdel av mitt totala innehav. Och hittills har det gått bra.

Sammanfattningsvis: Jag är inte främmande för att ta risker, men i lagom omfattning.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer