Spelmodell för mitt tippande

Hittills har jag låtit mitt tippande styras av oddssättningen från spelbolaget, med vissa justeringar ibland. Nu överger jag den modellen, till förmån för en annan.

Den nya modellen bygger på två antaganden:

1. Kliniska bedömningar är skräp, strukturerade modeller är bättre. Fladdrar man runt själv och litet hipp som happ försöker gissa vilket lag som kommer att vinna, kommer man att vara inkonsekvent i de bedömningsprinciper man tillämpar. Bättre då att söka hitta en konsekvent modell man följer strikt.

2. Det bättre laget vinner i allmänhet (=för det mesta) en fotbollsmatch. Utmaningen blir att grundat på enkelt tillgängliga data hitta ett sätt att avgöra den relativa styrkan mellan lagen i en given match och att göra det på samma sätt i alla matcher på kupongen.

Modellen jag har kommit fram till bygger på följande variabler (HL = hemmalag, BL = bortalag):

x1. Poängskörd. Ett lag som tar många poäng är bättre än ett som tar få. Den relativa styrkan beräknas som (HL poäng - BL poäng)/(HL poäng + BL poäng). Måttet varierar från +1 om hemmalaget tagit alla poäng de båda lagen tagit, över noll om de tagit lika många, till -1 om bortalaget tagit alla poäng de båda lagen tagit.

x2. Aktuell form. Ett för stunden bättre lag har vunnit fler av de senaste matcherna än ett för stunden sämre lag. Den relativa styrkan beräknas som (HL: 2*vunna + 1 * oavgjorda)/10 - (BL: 2*vunna + 1* oavgjorda)/10 för de senaste fem matcherna vart lag har spelat. Måttet blir +1 om HL vunnit sina fem senaste matcher och BL förlorat alla sina. Noll blir det om de vunnit eller spelat oavgjort lika många gånger vardera. Måttet blir också noll om t.ex. det ena laget vunnit två av de fem senaste spelade matcherna medan det andra spelat fyra av de senaste fem oavgjort.

x3. Gjorda mål. Ett lag som gör många mål är bättre än ett lag som gör få. Den relativa styrkan beräknas på samma sätt som för x1 och varierar på samma sätt, mellan +1 och -1.

x4. Insläppta mål. Ett lag som släpper in många mål är sämre än ett som släpper in färre. Måttet beräknas på samma sätt som x3, men med omvänt tecken. Variationen blir alltså mellan -1 och +1.

x5. Inbördes möten. Ett lag som alltid slår ett annat lag är bättre än det andra laget. Måttet bygger på de fem senaste matcherna och beräknas som vunna HL/5 - vunna BL/5. Oavgjorda bortses från. Måttet varierar från +1 till -1, över noll om lagen vunnit lika många gånger mot varandra. Här görs dock en korrigering genom att måttet sedan delas med 10, under antagandet att inbördes möten spelar betydligt mindre roll än variablerna x1-x4.

Det där var grunden. Sedan tas hänsyn till några korrigeringar.

x6. Hemmaplansfördel. Hemmalag vinner oftare (ca 46 % av matcherna) än bortalag (ca 27 % av matcherna). Räknar man på det på samma sätt som för x1 landar man i ett värde om +0,26. Spontant har jag tyckt att det värdet relativt de andra måtten överskattar hemmaplansfördelen och justerat nedåt. Alla matcher tilldelas därför litet godtyckligt värdet +0,1, vilket avspeglar hemmaplansfördelen, men viktar ner den.

x7. Korrigering av spelvärde. Om favoriten i match enligt oddssättarna har en 50 %-ig vinstchans, men svenska folket streckar det utfallet till 75 %, överskattar folket det laget. För detta korrigeras i min modell. Måttet konstrueras i princip på samma sätt som för x1, men är litet krångligare, eftersom beräkningen omfattar båda utfallen hemma- respektive bortavinst. Dessutom viktas måttet ner med 50 %, eftersom jag vill att måtten x1-x6 ska vara de bärande i modellen.

x8. Korrigering för division. Ett lag som spelar i en högre division är bättre än ett lag i en lägre division. Måttet blir konsekvenslöst (= 0) om lagen spelar i samma serie, men får betydelse i cupspel. Det konstrueras på samma sätt som x1, med tecknet vänt så att plusvärde ges laget i högre division.

När ingångsvärdena är inmatade sker sedan rak summering av x1-x8. Därefter tas det absoluta värdet för den relativa styrkan fram och matcherna sorteras från högsta värde till lägsta. Sedan fördelas tecknen utifrån valt system. Spelas t.ex. systemet M128, sätts spikarna på de sex matcher som fått de högsta absoluta värdena, resten halvgarderas. Riktningen ges av den föregående summeringen så att positiva värden ger övervikt åt hemmaseger (1 eller 1x) och negativa värden ger övervikt åt bortaseger (2 eller x2). För matcher med ett absolut värde nära noll övervägs den s.k. gubben, dvs. 12.

Nu när modellen är konstruerad och prövad några gånger, tar det inte lång tid att fixa till ett spel. Och det har också varit en baktanke med det hela.

I allmänhet korrelerar modellens resultat positivt med oddssättarnas fördelning av vinstchanserna, men inte perfekt. Och ibland kan avvikelserna bli betydande. Och det har också varit meningen.

Nu ska modellen tillämpas strikt under resten av det här året.

Föregående sätt att spela gav för år 2021 45 öre tillbaka för var spelad krona. Vi får se var det här landar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer