År 2020 - fram till idag

Månaden är inte riktigt slut än, men det känns ändå som att det är dags att reflektera litet. Och att bestämma sig för hur saker och ting ska hanteras kommande tre månader när det gäller sparandet och investeringarna.

Ett av skälen till det är att jag har en bekant. Denne bekant handlar småaktier i kort spekulationssyfte, ofta med framgång. Här på slutet har vi talat litet och han har berättat hur han gör och tipsat. Själv har jag försökt förklara hur jag gör, i stora drag, och att korta affärer av det slag han tipsat om inte ingår i mitt sätt att förhålla mig till marknaden.

För mig ser det fortfarande ut som så att sparande sker regelbundet och över tid med en summa som är bestämd på förhand. Därefter spenderas överskottet, med ev. ytterligare en rest kvar. Köp av aktier och fonder följer en plan och vissa grundläggande principer. De viktigaste av dessa framgår av min viktmodell för Min Egen Fond, som i sammanfattning säger att 

(a) fördelningen fonder/aktier ska vara ca 80/20
(b) fördelningen mellan aktier i "stabila" bolag och aktier i riskabla ska vara 75/25
(c) fördelningen offensiva/defensiva innehav totalt (inom MEF) ska vara 85/15

Som del i det aktiva hanterandet hålls likvida medel på konto i en omfattning om ca 2 % av totalen över tid. 

Just nu ligger fokus på att återställa den defensiva andelen, vilket beror på att mer offensiva beslut har tagits under en tid. Till dessa hör uppbyggandet av min spekulationsportfölj av miljörelaterade bolag av förhoppningskaraktär. Hur det kommer att gå är fortfarande skrivet i stjärnorna. Sex av elva innehav visar fortfarande rött, men totalen visar nu blått, bland annat till följd av inträdet i SolTech Energy och det ganska nyligen genomförda köpet av Azelio, som igår skuttade upp med ca 11 %.

Totalläget under året, hittills:

1. Inkomsten har så långt uppgått till 291 tkr netto.
2. Sparandet har så långt uppgått till 57,5 tkr. resten har flutit ut i konsumtion.
3. Värdeökningar av fonder, aktier m.m. uppgår till 24,7 tkr.
4. Totalt har de finansiella tillgångarna alltså ökat med 82,2 tkr.
5. Sparkvoten hittills ligger sex procentenheter lägre än den planerade och uppgår så långt till ca 20 %.

I balansräkningstermer har jag sedan någon månad 1 mkr i finansiella bruttotillgångar. Netto ligger jag 1 tkr under en mkr just nu, i skrivande stund. Beroende på hur det går idag och imorgon kanske jag spräcker den målgränsen nu i september. Jag hoppas på det.

Bruttotillgångarnas fördelning:

1. Kassa: 8 %
2. Min Egen Fond: 66 %
3. Trad förvaltad försäkring (Skandia): 22 %
4. Kredit (oanvänd): 4 %

De defensiva tillgångarna inom Min Egen Fond ligger idag på 10,5 %. I januari var andelen 21,4 %. Ambitionen är alltså att de ska ligga på 15 % i snitt över tid. Konsekvensen av det är att resten av årets planerade sparande i MEF, som ska uppgå till 72 tkr när året är slut kommer att styras till konto, räntefonder eller guldfonden. Obalanser i övrigt inom MEF må jag försöka rätta till genom sälj/köp.

Just nu känns det angeläget att se till att reserver finns. Inte genom att sälja av, utan på beskrivet sätt.

Korta affärer? Nix. 

I huvudsak blir valet att gneta på i enlighet med Plan A.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget