Nedslag

De börjar bli rariteter, inläggen här. Det senaste var från andra juli, strax innan semestern påbörjades. En semester som så här i Coronatider ändå kom att innehålla diverse flaxande runt i riket, med åtföljande kostnader för bränsle, hotellrum och inträden här och där.

Ett skäl till tystnaden är att det inte finns så mycket att säga kring bloggens tema, som inte redan har sagts ett flertal gånger. Sparandet består fortfarande av det som bli över av inkomsterna efter det att konsumtionskostnaderna har dragits av. Det består också fortfarande av en planerad del som sätts av när lönen kommer samt en annan del som kan betraktas som en restpost. I siffror består totalsparandet under året fram till och med augusti till 44,7 tkr. Den planerade delen uppgår till 59,4 tkr och restdelen alltså till minus 14,7 tkr.

Det betyder att jag har haft en del utgifter som naggat behållningen på mina transaktionskonton. Utöver semesterkostnaderna rör dig sig om ny mobil, nya glasögon, kamremsbyte på bilen och en del annat småkrafs.

Prognosen för hela året för totalsparande landar dock på 79,4 tkr, vilket är det samma som det planerade sparandet plus knappt 4 tkr. Men vi får se om det lyckas.

När det gäller avkastningsdelen för sparandet ligger jag nu plus under året. Positiva siffror av slaget gör en något gladare än man var den 23 mars och fram till och med augusti uppgick avkastningssumman till 12,2 tkr. Det är ungefär 64 % lägre än vad jag räknar med under normal utveckling, men i alla fall. Siffran lyser inte rött. Det är framför allt aktieaffärerna som bidragit positivt, medan fonderna fungerat som tyngd och sänke i år.

De tre innehaven som sänkt saker och ting mest är europafonden, latinamerikafonden och östeuropafonden. De tre innehaven som mest bidragit till att jag ändå ligger plus är USA-fonden samt de båda aktierna MedCap och Kinnevik. Ett resultat av utvecklingen är att min viktmodell hamnat ur balans. Det totala aktieinnehavet uppgår nu till 21,5 % av Min Egen Fond, vilket är 3,5 procentenheter mer än det aktuella målvärdet. Och då har jag ändå justerat det uppåt (alltså ändrat i viktmodellen) till följd av de köp som gjordes i våras.

Andra ändringar i viktmodellen är en sänkning av vikterna för det jag kallar sidoregioner (Afrika, Latinamerika och Östeuropa) och för räntefonder. De som höjts är branschfonderna och aktierna. Inom branschfonderna har jag sänkt för läkemedel, teknologi, fastigheter och råvaror. Det som har höjts är fonder inriktade mot klimat och miljö. Det valet märks även bland spekulationsaktierna som även dessa har en sådan profil numera. (Egentligen borde jag uppdatera under flikarna ovan, men det får bli när jag ids.) Bland dessa aktier märks SolTech och Absolicon. I den förra har det hänt saker med kursen som är kul, i den senare står kursen och stampar. Än så länge. (Den senare är dock även köpt av lokalpatriotiska skäl, då bolaget har sitt säte i Ångermanland, där man själv hör hemma, även om man nu varit tvungen att röra sig söderut.)

Allt som allt, detta konstiga år, har ändå sommaren medfört att jag nu är (brutto)miljonär i svenska kronor, om jag bara kikar på de finansiella tillgångarna. I början av året trodde jag att jag skulle nå det målet i mars eller kanske april. Nu blev det i augusti istället. En mkr i finansiella nettotillgångar ser jag just nu ut att nå i november, men det beror som alltid på hur marknaderna skuttar och har sig. Några egentligen skulder har jag dock inte. Det som räknas bort från bruttotillgångarna är den kredit jag har på kreditkortet. Den är outnyttjad, så någon aktiv skuld som drar ränta har jag inte.

Jag började mitt systematiska sparande i mars 2012. I december 2011 blev jag skuldfri, efter några tunga år. Då uppgick de finansiella nettotillgångarna till 147 tkr, i princip behållningen på lönekontot, en nyligen restaurerad buffert och ett mindre, långsiktigt sparande.

Tiden har gått. Läget är nu ett annat.

Och tummarna hålls för att ytterligare katastrofer inte inträffar i år.

(F.ö. hoppas jag att Trump ryker all världens väg i det kommande valet i USA.)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Aktieläget

Förmögenhetssammanställning med extra allt