Min aktieresa

Min senaste aktieresa tog sin början i november 2016 och kan ses i diagrammet nedan.

Någon direkt stjärna på verksamheten är jag inte, men totalt ligger jag plus 64 %. Jämförelserna i diagrammet gäller OMX alla aktier (gul kurva) och Omx30, inkl. utdelningar (blå kurva).

Några faser kan urskiljas.

1. Först en kortvarig och snabb stigning.
2. Därefter en årslång platå.
3. Sedan en årslång utförsbacke, som jag ledsnade på och efter vilken jag ändrade strategi.
4. Sedan en drygt årslång resa uppåt.
5. Coronakris.
6. Återhämtning.

Jag betraktar detta diagram regelbundet.

Det är tankeväckande.



Kommentarer

  1. Ja. Det är rätt bra att mäta sig mot ett index. Dock ligger jag mer och mer mot att mäta mig mot olika fonder. Tex. Småbolagsfonder. De har en vana att gå mycket bättre än index. I alla fall om man skall tro cornucopia. Har försökt få tid till att analysera påståendet utifall jag borde slänga över allt till en sådan fond istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har gjort det i alla fall. Småbolagsfonder som kategori. Gått bättre. Själv jämför jag mitt på litet olika sätt. Helheten vanligtvis mot DJ World Index eller någon globalfond. Aktierna mot någon Sverigefond eller något index. Är ju rätt lätt via Avanzas jämförelsefunktioner i diagrammen.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget