Mitt bästa sparverktyg

Det är ett tag sedan nu som jag visade mitt bästa verktyg för mitt sparande. Eller mina bästa verktyg, för de är egentligen flera, men konstruerade på samma sätt.

Det rör sig om diagram. Dessa konstrueras så att de visar utvecklingen av mitt sparande tre år bakåt i tiden (historik) och tre år framåt i tiden (prognos/plan). Prognosen eller planen visar den utveckling jag förväntar mig genom planerat sparande plus förväntad avkastning under "normala" förhållanden. Allting visat per månad.

Effekten av att använda mig av dessa diagram har genom åren blivit att jag fått hjälp att dels hålla mig till min övergripande plan, dels justera denna i sina detaljer. Så blev jag t.ex. inte panikslagen och sålde av när Coronakrisen slog till i våras, utan istället växlade jag över från mer defensiva tillgångar till mer offensiva under perioden från slutet av februari till juni ungefär. Planen nu framöver är att återställa en del av de defensiva innehaven, dock utan att sälja av de offensiva. Innebörden av det är att nysparandet framöver kommer att hamna med tyngdpunkt defensivt ett tag.

Diagrammen visar inte rullande tre år, utan omkonstrueras vart årsskifte. Det innebär att prognosperspektivet just nu inte är tre år, utan 2 år och tre månader. Det ser man på de vertikala strecken i diagrammet. De horisontella illustrerar målnivåer med litet olika innebörd.

Exempeldiagrammet nedan visar utvecklingen av mina samlade finansiella tillgångar, netto, sedan 1 januari 2017. Prognosen sträcker sig fram till den sista december 2022.

Som jag tror att jag nämnde i något tidigare inlägg balanserar jag på gränsen till en mkr netto. Strax till höger om mitten av diagrammet kan man skåda de omfördelningar mellan defensivt och offensivt jag gjort under innevarande år.

Sammanfattningsvis: De här verktygen (och det tänkande de styrt in mig på) har varit av stort värde för mig när det gäller att få mig själv att hålla kursen.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer