Lånenasare är ett gissel

Det ringde en sån idag, på arbetsmobilen. Vilket gjorde mig omedelbart förbannad och skapade en rejäl uppförsbacke modell bergvägg för nasaren ifråga.

Sedan inledde han med att förklara att han ringde på grund av att jag lämnat in en ansökan om lånelöfte till dem. Vilket var hans andra misstag, eftersom jag inte lämnat in någon sådan ansökan. Vilket jag meddelade nasaren i bryskt tonläge. Då gjorde han sitt tredje misstag, och påstod åter att han kunde se (i deras system då) att jag lämnat in en sådan ansökan. Varpå jag än bryskare meddelade att jag aldrig lämnat in någon ansökan om någonting alls till dem. Någonsin.

Då gjorde han ytterligare ett försök att påstå att sådan ansökan fanns. Varpå jag mycket bryskt meddelade honom att det inte kunde göra, eftersom jag aldrig lämnat in någon sådan.

Då gav han sig med den linan och frågade i stället hur stora lån jag har. Varpå jag meddelade honom att det inte angår honom. Alls.

Då blev han litet ställd och det blev tyst ett slag.

Sedan tog han sats igen och sade att han ville berätta att de kunde hjälpa mig att sänka mina lånekostnader. Varpå jag meddelade honom att de inte kan det. Orden föll: "Det kan ni inte." (Jag har inga lån.)

Då gav han sig till slut, samlade sig och önskade mig en trevlig helg.

Detsamma, sade jag, och tröck av samtalet.

Banditföretagets namn är Axo Finans. Och det är helt enkelt ett jävla sätt att inleda samtalet med falsarier och lögner. Den ansökan som han påstod att jag lämnat finns inte, har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas. En hyfsat stor anledning bakom mitt sparande är nämligen att jag inte ska behöva ta lån. Så jag ansöker inte om såna. Alls. Inte om lånelöften heller.

Jag har visserligen ett kreditkort, men det har inget med den här firman att göra. Och jag använder det på ett sätt att någon räntebärande kreditskuld aldrig uppstår.

Varför de på detta sätt använder sig av direkta lögner för att inleda samtalet är mer än jag förstår. Kanske är det för att folk som inte har koll på sin ekonomi går på det och därmed blir lättköpta offer för resten av säljförsöket.

Förbannad blir man i alla fall.

Not: Texten ovan är rättad. Först skrev jag att han sade att jag lämnat in en låneansökan, men det kan han inte ha sagt, för då blir det ju helt förryckt att ringa och försöka pracka på mig lån. Så han måste ha sagt ansökan om lånelöfte. Men någon sådan har jag heller inte lämnat in. Så säljbeteendet är med korrigeringen likväl lögnaktigt och bedrägligt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget