Uppföljningsverktyg

Som nämnts i något eller några tidigare inlägg befinner jag mig i ett antal olika personliga förändringsförlopp. Förloppen befinner sig i något olika skeden. Några är väl under gång, något är i praktiken avslutat och klart, medan några befinner sig i startskedet. Även bland de som är väl under gång sker emellanåt justeringar som förändrar förutsättningarna för hur man ska se på fram- respektive tillbakagångar.

Förändringsförloppen har jag bakat ihop under fyra områden: bättre privatekonomi, färre onödiga ägodelar, bättre hälsa (sluta röka) samt komma i form. För att hålla kolla på utvecklingen behövs rimligen någon slags verktyg eller instrument för noteringar och sammanställningar. Om man nu inte har ett väldigt bra minne.

De uppföljningsverktyg jag använder:

1. Privatekonomin: Förutom bankernas webbsidor och appar använder jag här Numbers och Excel för div. kalkylblad över både det ena och det andra. Uppdateringarna sker här manuellt, vilket beroende på uppdateringsfrekvens ibland har en tendens att ta onödigt mycket tid. Uppföljningen av utgiftsflödet är emellertid automatiserat i form av appen Tink, som översiktligt fångar det mesta, utom det jag stoppat in hos Lendify. - Uppföljningen inom det här området får ta litet tid, eftersom det har börjat utvecklas till en slags hobby att spara och (i blygsam omfattning) investera.

2. Ägodelarna: Här använder jag MyStuff, en databasapp där ägodelarna är införda. Den uppdateras vid inköp och när jag på ett eller annat sätt gör mig av med något

3. Hälsan (sluta röka): Här behövs inga särskilda instrument. För att förstärka belöningarna avsatte jag under en tid ett dagligt belopp, som gick in på särskilt konto, upp till ett målbelopp. Det är nu fyllt. Och uppföljningen gjordes som del av den vanliga privatekonomiska uppföljningen.

4. Komma i form. Här söker jag verktyg. Helst ska det hela automatiseras så långt möjligt och därför prövar jag nu två appar, RunKeeper och Fitbit (köpte en tracker billigt av en kamrat som inte använde sin manick av slaget.) Jag känner mig inte helt bekväm med attiraljerna än, men det är möjligt att jag kommer att vänja mig. Huvudintresset är att logga riktiga träningspass, men den där Fitbit-grejen kan ju möjligen tillföra något när det gäller "osynlig" vardagsaktivitet. Det träningsprogram jag följer är inlagt i ett kalkylblad, men det tar för mycket tid att följa upp aktiviteterna och utvecklingen där. Möjligen kommer jag att följa upp de max-test jag tänker mig göra månadsvis i ett sånt blad. Det rör sig om fyra övningar, så det tar inte lång tid att notera i samband med själva testtillfällena.

Alla uppföljningsmedel når jag både via webb och via telefon. Jag vill ha tillgång till dem och jag vill att det ska vara synnerligen enkelt att vid behov hålla koll.

Ingenting får bli för besvärligt, för då blir det inte gjort.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer