Allokeringsstrategi

Det här med att spara och investera sticker tydligen i ögonen på somliga, men själv drog jag när det ordnade sig efter ekonomisk krasch för ett antal år sedan slutsatsen att det är värt att leva litet mer spartanskt och avsätta en del av inkomsten för att bygga upp ett sparkapital som ger avkastning. Motivet från början var trygghet och relativt ekonomiskt oberoende. Med tiden har andra motiv kommit att spela in också, inte minst har det blivit en slags hobby, som både är allmänbildande och kul.

Totalt sett har det gått ganska bra.

Från början hade jag inte riktigt någon uttalad investeringsfilosofi, men sådan har växt fram med tiden. Inspiration har bland annat kommit från Nassim Nicholas Taleb, som förespråkar en  s.k. "barbell strategy", där 90 % av investeringarna läggs i extremt konservativa värdebevarande innehav och 10 % avdelas till extremt riskfyllda "spel" på marknaden, i hans eget fall ofta i form av optionsaffärer med låg sannolikhet från dag till dag att slå in, men med mycket hög utväxling om/när det gör det.

Jag är som sagt inspirerad av tänkandet, men kan för litet för att ge mig på den typen av "spel", så jag tänker hellre i termer av offensiva tillgångar (aktier, aktiefonder, m.m.) och defensiva (kontosparande, räntefonder, försäkringssparande, m.m.). Tanken är att ha någon slags rimlig mix, med hänsyn till placeringshorisont (10-15 år) och ålder och så.

Resultatet av mina funderingar ser ut så här:

  1. Totalt. Räknar man in mina pensionstillgångar i totalen, och lägger dessa i den defensiva högen, blir fördelningen mellan defensivt och offensivt 85/15. Den offensiva delen består då av mina aktier och mina fonder.
  2. Mitt eget. Exkluderar man pensionstillgångarna, blir fördelningen mellan defensivt och offensivt 39/61. Till den defensiva delen räknas då kassa, sparkonton, livförsäkringen och guldfonden, medan den offensiva består av aktier och aktiefonder.
  3. Min Egen Fond. Den består då av den del av mitt sparande jag har på Avanza. Fördelningen mellan defensivt och offensivt är här 16/84. Den defensiva delen består av sparkonto, räntefonder och guldfonden.
  4. Aktiefonder. Begränsar man sig till aktiefonderna består den mer defensiva delen bland dessa av de breda fonder som rör USA, Asien, Japan, Europa och Sverige. Främst, men inte bara, indexfonder. Den offensiva delen består av branschfonder och fonder som rör Latinamerika och Afrika. Fördelningen mellan defensivt och offensivt så uppdelat är just nu 80/20.
  5. Aktier. Mina aktier är uppdelade i två högar, en grundhög som främst består av investmentbolag och en spekulationshög som består av miljöinriktade små bolag, främst noterade på First North. Fördelningen mellan dessa är för närvarande 70/30.
  6. Aktier 2. På mina båda aktiekonton finns även några trackers, som på sätt och vis beter sig som fonder gör. Betraktar man dessa innehav som mer defensiva och aktierna som mer offensiva, blir fördelningen 13/87 mellan defensivt och offensivt.
Som synes är riskspridning en ledstjärna, vilket gör att det inte är snabba pengar som görs. Kikar man på avkastning ger sparkontona i stort sett ingenting och livförsäkringen 5 % per år just nu. Exklusive sparkontot på Avanza ligger avkastningen mätt som CAGR beräknat över de senaste fem åren på 13,91 %.

Då fördelningen bland de egna tillgångarna, alltså exklusive pensionstillgångarna, ligger på 39/61, känner jag mig just nu frestad att öka risknivån och flytta en del defensivt till offensivt. Med tanke på aktuellt marknadsläge tänker jag dock inte göra det. Blir det en större sättning bland de mer offensiva innehaven är dock det en definitiv möjlighet. Då flyttas från konton och räntefonder till aktier och aktiefonder.

Men som sagt, inte nu.

Vi får se hur saker och ting utvecklar sig.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Andra slags spekulationer

Vinster i välfärden