Maj 2021 - återhämtning

Maj månad har varit en period av återhämtning. I början av april drabbades jag av Covid-19, vilket blev en både besvärlig och otäck resa. Visserligen behövde jag inte läggas in på sjukhus, men det var på gnällen. Totalt blev det 12 sjuka dagar och det har tagit tid att komma tillbaka. Än är jag inte helt återställd. Har inte mycket till fysisk ork och sover betydligt mer än vanligt, men så småningom ska väl det där komma att rätta till sig.

Ur privatekonomiskt perspektiv har följden blivit något lägre inkomst och något lägre utgifter. In kom 32,9 tkr och ut 23,8 tkr, vilket innebär att 9,1 tkr stannade i boet. Sparkvoten blev 28 %, vilket är något högre än planerat. Till det läggs värdeändringarna för besparingarna, vilket ger 14,4 tkr i ökning av de finansiella tillgångarna under månaden. Och det är hyfsat ändå med tanke på utförsbacken under första delen av månaden. Prognosen för hela året ger nu vid handen ett sparande om 8,9 tkr/månad och 10,6 tkr/mån i avkastning, vilket ger en ökning av de finansiella tillgångarna om 19,5 tkr per månad. Det förutsätter naturligtvis att mina normalavkastningsantaganden håller.

Konsumtionsmässigt tyngdes månaden av en bilreparation, vilket gjorde att utrymmet för eget spenderande i vardagen blev mindre än vanligt. Då jag nu arbetar hemma har jag dock betydligt mindre utgifter för luncher och så ute och av de slantar som avsatts för vardagskonsumtion blev 1 tkr kvar.

Min Egen Fond gick sämre än antaget. Totalt blev uppgången 0,48 %. Fonderna steg med 0,23 %, aktierna med 0,74 %, spekulationskontot steg med 3,02 % och räntefonderna med 0,37 %. Bland fonderna hoppar det och far litet granna. Guldfonden steg t.ex. med 9,92 %, medan teknologifonden bakade med 2,72 %, för att ta extremerna.

Jämfört med planen för köp, som utgår från min viktmodell (se flik) gjordes några avsteg. Extraköp gjordes i Asienfonden och jag hoppade på Linc samt deltog i Absolicons företrädesemission. Hittills har det gått bra, men man är bara i början av de äventyren än så länge.

Balansräkningen utvecklades som så att de totala tillgångarna ökade med 1 % och de finansiella tillgångarna ökade med 1,4 %. De reala tillgångarna minskade i värde med 0,2 %. Vilket gör att nettoförmögenheten ökade med 1 %. Förväntat just nu för första halvåret är en ökning av de totala tillgångarna med 11,8 %, de finansiella tillgångarna med 13,7 % och nettoförmögenheten med 12,2 %.

I går nåddes också ännu ett miljonmål. Sedan tidigare är det uppnått för totala tillgångar, nettoförmögenhet, finansiella brutto- och nettotillgångar. Igår nåddes det även för summan av kassa + Min Egen Fond, dvs. exkl. värdet av min livförsäkring hos Skandia. Siktet ställs nu på att uppnå en mkr för det jag har i Min Egen Fond, dvs. hos Avanza. Om prognoserna håller uppnås det i januari nästa år.

Det rullar på så sakteliga.

Aktuellt innehav av direktägda aktier, i storlek efter marknadsvärde:

Grundportfölj. Investor, VEF, Svolder, Kinnevik, Industrivärden, VNV Global, MedCap, Linc, Ratos och SSAB.

Spekulationsportfölj. Absolicon, Inzile, PowerCell, Azelio, Ferroamp Elektronik, SolTech Energy, Climeon och Clavister Holding.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Andra slags spekulationer

Vinster i välfärden