Aktuell måluppfyllelse

För nu ganska länge sedan satte jag upp ett antal mål för mitt sparande. Målen cirklade kring den där magiska miljonen. Jag skulle successivt nå en mkr för följande poster:

1. Totala tillgångar
2. Nettoförmögenhet (totala tillgångar - skulder)
3. Finansiella bruttotillgångar
4. Finansiella nettotillgångar (finansiella bruttotillgångar - skulder)
5. Tillgängliga finansiella tillgångar (finansiella nettotillgångar - värdet av livförsäkringen)
6. Värdet av Min Egen Fond (det jag har på Avanza)
7. Värdet av mina värdepapper (det jag har på Avanza - det jag har på sparkontot där)

För var post följer nu aktuell måluppfyllelse samt tidpunkt för uppnåendet av målet, dvs. när respektive gräns passerades:

1. + 60 %; juli 2019
2. + 56 %; okt 2019
3. + 43 %; aug 2020
4. + 39 %; jan 2021
5. + 12 %; maj 2021
6. + 0,4 %; dec 2021
7. - 1,7 %; febr 2022 (prognos)

Det har alltså rullat på, så sakteliga. Osäkerhet finns när det gäller 6 och 7. Jag har alldeles nyss spräckt gränsen för en mkr i Min Egen Fond, men marginalen nedåt är inte särskilt stor. Just nu håller jag tummarna för att jag på fredag, årets sista dag, fortfarande ska ligger över en mkr när det gäller värdet av Min Egen Fond, som förutom sparkonto innehåller aktier, aktiefonder och räntefonder.

För utvärdering av hur det där går brukar jag använda CAGR, som är ett mått på årsavkastningen. För tillgångsslagen ser det ut så här, räknat sedan april 2016:

Aktier: + 18,84 %
Aktiefonder: + 13,59 %
Räntefonder: + 2,46 %

Totalt ger det där en årsavkastning om 14,01 % för det jag har på Avanza, exkl. sparkontot. Räknar jag inte sparkontot blir årsavkastningen för totalen 13,62 %.

Jag kan inte säga annat än att jag är hyfsat nöjd.

Inför 2022 tar jag höjd för lägre avkastning. Jag tror inte att det blir några 13-14 % nästa år, utan gissar på att det för helåret kommer att stanna någonstans kring 7-8 %.

Sparandet i MEF sker nästa år som strikt månadssparande enligt den viktmodell som redovisas under fliken Min Egen Fond. Sparslanten till MEF hålls konstant, 6 tkr/månad.

Som att betrakta målarfärg torka ...


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Vinster i välfärden

Varningsord