Spelande och dobblande 2021

Jag gillar fotboll. Och hockey, litet grann. Men mest fotboll.

Därför tillbringade jag i somras en del tid framför TV:n, när det var fotbolls-EM. Jag följde också damlandslagets äventyr i OS. Har sett herrlandslagets VM-kvalmatcher. Dessutom har jag skaffat TV-kanaler, så att jag nu äntligen kan se Premier League igen.

Kopplat till det där har jag börjat tippa igen. Jag tycker att det är kul och ståtar faktiskt med en sån där tröja man kan köpa efter att ha haft tretton rätt på stryktipset, som jag hade en gång för länge sedan. Utöver stryktipset har det i år också blivit spel på Europatips, Topptips, Oddset, Matchen och Bomben, med varierande resultat.

Spel påminner en del om investeringar i sin grundlogik. Man lägger en insats, förväntar sig med viss sannolikhet en värdeökning av viss storlek. Skillnaden är dock att en insats i aktier eller fonder med hyfsat stor sannolikhet leder till en värdeökning över tid, om än inte så stor i förhållande till insatsen (ca 10 % per år), medan en liten insats i spel med rätt låg sannolikhet ändå kan medföra stora vinster. 

(Eurojackpot är ett intressant exempel, där man med en insats av 25 kr som mest kan vinna ca 900 mkr, vilket är oerhört mycket pengar, men där sannolikheten att göra det ligger i trakten av en på 95 miljoner, vilket är väldigt, väldigt lågt.)

Spel leder alltså i allmänhet till förluster, men kan vara kul om man håller det på lagom nivå.

Själv började jag alltså spela igen i juni och förutom min stående rad på Eurojackpot enbart på sportspel hos det statliga spelbolaget. (För info om spelformerna, kolla där.)

Utfall per speltyp:

1. Europatips: 50 spel, 13 vinster; totalinsats: 4660 kr, totala vinster: 3478 kr; netto: -1182 kr
2. Stryktips: 31 spel, 3 vinster; totalinsats: 3386 kr, totala vinster: 203 kr; netto: -3183 kr
3. Topptips: 72 spel, 3 vinster; totalinsats: 1970 kr, totala vinster: 261 kr; netto: -1709 kr
4. Oddset:  23 spel, 4 vinster; totalinsats: 840 kr, totala vinster: 1107 kr; netto: +267 kr
5. Matchen: 12 spel, 4 vinster; totalinsats: 660 kr, totala vinster: 384 kr; netto: -276 kr
6. Bomben: 17 spel, 0 vinster; totalinsats: 309 kr, totala vinster 0 kr; netto -309 kr

Totalt har jag alltså spelat för 11825 kr, vunnit tillbaka 5433 kr och gjort en förlust om 6392 kr och det har skett på 205 spel med 27 vinster.

Jag har en bekant. Han spelar också. Lyssnar man till honom talar han bara om sina vinster, aldrig om insatserna eller om spel som inte gett vinst. Men ska man utvärdera sitt spelande, må man vara ärlig mot sig själv.

För min del i år: För varje satsad spelkrona har jag fått 46 öre tillbaka, medan 54 öre gått till spelbolaget. Jag har förlorat. Men har också haft kul.

Det finns också en alternativkostnad. Om jag istället hade satsat de 6400 kr jag förlorat på spel i år i Min Egen Fond, som har en genomsnittlig årsavkastning på 14 %, hade det genererat en vinst om 896 kr och jag hade haft 6400 + 896 = 7296 kr mer än jag har just nu. Att spela är alltså i strikt ekonomisk mening rätt dumt.

Men det kan vara kul. Den 12 oktober spelade Sverige mot Grekland, hemma i VM-kvalet. Jag såg matchen och led under första halvlek, för Sverige var rent usla och det såg risigt ut. Tjugo minuter in i halvleken tyckte jag ändå att det såg ut som att de började staga upp sig, så jag lade ett live-spel på Oddset: oavgjort i halvtid, 2-0 till Sverige vid full tid. Insats: 40 kr.  Vinst: 636 kr. Och det är en avkastning om 1490 % mot insatsen. Det var skoj.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Vinster i välfärden

Genomsnittlig effektiv årsavkastning - igen