Besparingarnas relativa värde

Här på slutet har jag, som också märks i en del tidigare inlägg, börjat fundera över mina besparingars relativa värde. Utvecklingen räknat i kronor följer den plan jag lagt upp och det kommer jag att kommentera kort i ett kommande inlägg.

Men värdet i kronor kan ju typ betyda nästan vad som helst, beroende på vad man ställer det värdet i relation till. Själv har jag här på slutet valt att räkna om värdet av mina besparingar till amerikanska dollar och till guld. Andra jämförelsegrunder skulle kunna väljas. Exempelvis skulle jag kunna ställa besparingarnas värde i relation till vad jag kan få för pengarna, som t.ex. hur många pilsner jag kan köpa på krogen, antal cyklar jag kan köpa, antal snusdosor jag har råd med, etc.

Omräkningar av det senare slaget syftar till att göra det abstrakta mer konkret genom översättning till konsumtion jag förstår.

Men, som sagt, översättning till dollar och guld ger måttstock av annat slag: uppkoppling mot världsvaluta och klassisk "stabil" värdelagringsenhet.

Om man indexerar värdet av mina besparingar, exkl, den livförsäkring jag har, och sätter index 100 den 31 december 2013, är indexvärdet idag ca 280, räknat i kronor.

Men räknar man om värdet till dollar, sätter index 100 samma datum, är indexvärdet idag bara 212, ca 24 % lägre. Och det är ju inte lika kul.

Ännu mindre kul blir det om man gör jämförelsen mot guld, för där är nuvarande indexvärde bara 192 och urgröpningen av besparingarnas värde blir 31 %.

För att få nån slags egentlig uppfattning om värdet av de besparingar man har, kanske det vore mer praktiskt relevant att dribbla med någon slags köpkraftsjusterade värden, men det vet jag inte riktigt hur man på ett enkelt sätt bär sig åt för att göra, amatör som jag är. För egen del är det dock så att den här beräkningsövningen stämmer till eftertanke och till justeringar av hur jag tänker kring mitt sparande.

Aktier alltid den bästa investeringen?

Det beror nog på det, blir min slutsats. Och det kan nog vara värt att uppmärksamma relativprissättningen mellan olika tillgångsslag, även som småsparare. För annars blir man nog helt prisgiven när det stora elefanterna dansar, för min misstanke är att såna har full koll just på sånt som handlar om olika tillgångsslags relativpriser.

En visuell bild av urgröpningen av mina besparingars värde i kronor relativt dollar och guld visas i bilden nedan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Aktieläget

Förmögenhetssammanställning med extra allt