Stopp och belägg

Guldspekulerandet som jag har ägnat mig åt sedan den 16:e maj avslutas idag. Det har varit ett småintressant äventyr att ge sig ut på. Och tämligen lönsamt, i det stora hela.

Ska man dra hela historien började det med inköp av guldfond i höstas. Den fonden såldes av för någon månad sedan, med vinst om knappt 34 %. Vinsten har sedan legat till grund för sexton spekulationsaffärer, som tillsammans har genererat en vinst om 37,7 % på spekulationskapitalet, om man nu kallar det för det.

Totalt sett, räknat på de slantar som ursprungligen slängdes in i guldfonden, har mina guldaffärer levererat en vinst om 44 %.

Men nu är det nog. För stunden.

Kul har det varit. Och jag har läst på en del om guld och silver. Lärt mig en hel del. Men den här typen av korta affärer passar inte mig just nu, eftersom de kräver för mycket bevakning och aktiv uppmärksamhet.

Så. Spekulationskapitalet slängdes nu in på sparkonto med tråkig ränta, men dock ränta. Och där får det nog ligga ett tag, tills dess jag bestämt mig för vad jag ska göra med det.

Planen nu är att ta litet ledigt från sparfunderingarna. De köp som skulle göras i fonder under den här månaden är i stort sett klara. Månadens sparslant kommer att föras över i början av nästa vecka och mest sannolikt tillsammans med nästa månads sparslant få ligga på sparkontot med tråkig ränta över sommaren. Innehavda fonder får sköta sig själva ett tag.

Under tiden ska jag läsa på och fundera över relationen mellan pris och värde för olika slags tillgångar. Exempelvis guld, men då i relation till andra tillgångsslag, som aktier, fastigheter, silver, råvaror, den allmänna prisutvecklingen, vissa valutor, etc.

Sen kanske det sker nån slags omprövning av var jag slänger sparslantarna.

Kanske.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Vinster i välfärden

Mina innehav: USA-fonden