Värd min vikt i guld?

Nix. Långt därifrån. Väldigt långt därifrån.

Räknat med aktuellt guldpris och nuvarande dollarkurs skulle jag då betinga ett värde av inte mindre än 25 miljoner svenska sekiner. Och det är rätt mycket det. Och den nettoförmögenhet man lyckats skrapa ihop de senaste åren kommer inte upp i mer än ca 2 % av det värdet. Så man kan väl se sig själv som en slags billigare legering.

Nå.

Nettoförmögenheten har i alla fall ökat här på slutet. För var hundralapp jag hade den sista december 2011 har jag nu 252 kronor. Så nettovärdet mitt har på fyra och ett halvt år ökat hyfsat rejält. Om man räknar i kronor. Och det gör man. Vanligtvis.

Räknar man om det till amerikanska dollar ser det dock litet annorlunda ut. Inte fullt lika bra. För varje hundra dollar nettoförmögenheten var värd 2011 är den nu värd 208 dollar. Fortfarande en ökning, men inte lika mycket.

Och räknar man ut vad nettoförmögenheten motsvarar i gram guld, är det så att för vart 100 gram guld den motsvarade 2011 uppgår den idag till 249 gram.

Man sparar och gnetar. Utvecklingen räknat i kronor, dollar och guld (gram) sedan dec 2011 visas i diagrammet nedan.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer