Brexit, fondportfölj och principer

Igår ramlade den initiala Brexit-effekten in i Min Egen Fond, med vilket avses den samlade utvecklingen på mina konton hos Avanza. Innehavet där består f.n. av 89,5 % fonder och 10,5 % likvida medel.

Fondportföljens sammansättning kan man beskriva på olika sätt. När jag här på bloggen skriver om dem, gör jag det vanligtvis uppdelat på de fonder som numera av "inlåsningsskäl" ligger på fondkontot och på de fonder som ligger på mitt ISK. En annan uppdelning jag gör är mellan indexfonder, där ambitionen är att öka deras andel av det totala innehavet, och aktivt förvaltade fonder, där ambitionen är att minska deras andel. Totalt består innehavet av tio fonder.

En underliggande tanke bakom portföljens struktur är, förutom avkastning, riskspridning. En annan är att skilja mellan fonder som syftar till att åka med marknaden i stort och fonder (eller andra innehav) som syftar till att spetsa avkastningen. Under det här året har uppmärksamheten främst ägnats åt att bygga upp den del av innehavet som syftar till att åka med index, medan spetsdelen främst bestått av tidigare innehav av guldfond samt en del smärre spekulationsaffärer i minifutures med guldpriset som underliggande.

Den strategi som följts har alltså i huvudsak varit defensiv.

Kikar man närmare på innehavet består det först av fem indexfonder: USA, Asien, Sverige, Japan och Europa. På slutet har jag systematiskt köpt i USA, Asien och Europa. Särskilt Sverige ska på sikt viktas ner, i linje med den defensiva strategi jag följer.

Den andra delen av innehavet består av fyra branschfonder inriktade på läkemedel, fastigheter och liknande, teknologi och råvaror. Därtill innehas en fond inriktad på europeiska småbolag, som tog en hel del stryk nu igår och ramlade ner med nära 14 % jämfört med i torsdags förra veckan.

Men. Hur har nu helheten stått sig efter Brexit-valet? - Att döma av följande diagram (där Min Egen Fond jämförts med DJ World Index, Omx30 och Guld) har helheten hittills stått sig ganska väl. En preliminär bedömning är ändå att portföljens sammansättning fungerar på det sätt jag vill.

Guldets rörelser i förhållande till Min Egen Fond ger anledning till reflektioner. Så småningom kommer jag sannolikt att börja köpa upp mig på den fronten, men först ska den gulda kurvan ner en bit under den gröna i det diagrammet.

Min Egen Fond jämfört med Omx30 2016-06-27

Min Egen Fond jämfört med DJ World Index 2016-06-27

Min Egen Fond jämfört med guldpriset 2016-06-27

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer