Fondslantarnas utspridning i världen

Har nyss uppdaterat informationen under fliken Fondportfölj, där det aktuella fondinnehavet redovisas. Nöjd är jag med att andelen i indexfonder stadigt stiger.

Fondslantarnas fördelning i världen visas i bilden nedan. Ambitionen är fortsatt att öka i USA, hålla Asien, Japan och Europa stabilt samt minska andelen i Sverige. Justeringen sker enbart genom hur nya köp styrs, inte genom att slantar flyttas mellan fonder.


Fondernas fördelning över världen 2016-06-15

Kommentarer

  1. Tjenare!

    Hur går dina tankar kring tillväxtmarknader? Jag själv funderar på att ta in någon fond med sånt fokus. Dock har jag redan en asien fond och många av ermergin-marketsfonderna har rätt stor andel asien i sig. Vill ju inte vara allt för dubbelexponerad.

    Ha det gott!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle ha svarat här, men det blev i egen kommentar ...

      Radera
  2. Hej,

    Jag spanar på tillväxtmarknaderna, men inte mer. Hade ett tag en Afrikafond, men slängde ut den då jag tyckte att det började se för segt ut. Annars tänker jag snarlikt det du antyder. Jag har en Asienfond och eftersom många tillväxtmarknadsfonder har stor Asiendel är sådana fonder inte aktuella, utan då kikar jag hellre på smalare geografiska fonder, typ Latinamerikafonder. Men jag har tyckt att det ser för hoppigt ut, så jag har bestämt mig för att avvakta.

    Bakom det beslutet ligger också att jag har en råvarufond, som också överlappar mot tillväxtmarknader. En annan faktor, den tyngsta faktiskt, är att jag håller på att bygga upp indexfondernas andel av portföljen och vill ha dem defensivt viktade.

    Så just nu avstår jag tillväxmarknader. Missar nog en del möjligheter kanske, men det känns viktigare att bygga den långa grunden för tillfället.

    Tackar för titt och kommentar!

    /Ex

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter väldigt klokt tycker jag! Har spanat endel efter emerginmarketsfonder som inte inkluderar Asien men har inte lyckats hitta någon än. Har väl inte ägnat det massor med tid ännu ska väl erkännas.

      Känner mig faktiskt ganska nöjd med min nuvarande fördelning på fondsidan. Skulle dock vilja vikta ned Sverige exponeringen (kör Avanza Zero) då min ISK i princip är en Sverigefond:)

      Kul att pyssla med fördelning/diversifiering i fondportföljen:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Japp, det är intressant att grunna över fördelningsprinciperna för fonderna. Själv har jag i mångt och mycket tagit rygg på Såfa 7 när det gäller en hel del, men kanske särskilt idéerna kring s.k. alfa- och betaseparerad förvaltning.

    /ex

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer