Guldkantad sidonotering

Nu när antalet guldaffärer har blivit något fler noterar jag en liten detalj som antagligen har någon slags generell bärighet: 23 % av affärerna (3 av 13) står för 98 % av avkastningen.

Och andelen förlustaffärer uppgår f.n. till 31 % (4 av 13).

Det jag nu misstänker kan vara generellt är att en mindre andel av affärerna även på sikt kommer att stå för merparten av avkastningen, under förutsättning att förlusterna hålls kort genom snabba uttåg när saker och ting inte går som förväntat.

I princip räknar jag med att sannolikheten att en affär ska gå plus eller minus ligger i trakten av 50/50. Och om man då ska gå plus i det stora hela, krävs att man hugger av förlustaffärerna snabbt samt att man har litet tur emellanåt och säkrar några litet större vinster någon gång ibland.

I mitt eget amatörfall är läget så just nu att en enda affär står för hälften av den vinst jag har gjort.

Tror det där stämmer. Och jag läste nånstans att det funkar på någon slags liknande sätt på börsen i sin helhet, ett fåtal handelsdagar står för merparten av en ev. uppgång under t.ex. ett år.

Värt att fundera över är det i alla fall.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer