Budgetspån

Så nyttjar man nya bankens smartbankfunktion och spanar igenom budgetutfall och konsumtionsmönster under årets första fem månader.

Överlag ser det ut som tänkt. Av hundra procent inkomster har sjuttiofyra gått till utgifter, knappt nitton har gått till sparande och sju har landat som månadsöverskott och stoppats in i reserven. Målet har annars varit ett sånt överskott om två procent per månad, men jag har tagit i inför betalningen av den resa som ska göras i sommar. Andelen som gått in i sparandet följer den plan jag har och är inte mycket att orda om. I snitt per månad ska den slanten landa på 5300 kr, vilket gör 63600 kr på helåret.

Det är när jag gluttar på utgifterna jag börjar fundera över vilka förändringar som är önskvärda. Poster i blickfånget handlar om onödiga restaurangbesök, lunch ute, tobak och bilkörande. De drar en del slantar och genom att laga mer mat hemma, ta med lunchlåda oftare, dra ner på tobakskonsumtionen (eller sluta) och cykla litet mer, skulle utgiftsprofilen se mer tilltalande ut. Och ytterligare slantar skulle kunna frigöras för annan användning.

Strikt ekonomiskt är jag dock inte särskilt motiverad, eftersom läget i stort är på det sätt jag vill att det ska vara. Men det finns annat som tilltalar med en förändring, främst det att jag behöver röra mig mer. Och sluta helt med visst tobaksbruk.

Etablera nygamla vanor helt enkelt. Tror jag ska försöka mobilisera litet vilja.

För det behövs. Börjar med rörelsen, för man ska inte försöka göra allt på en gång: Det får lov att bli cykel till jobbet i veckan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer