Pengar och kontanter

Mitt förhållande till pengar och kontanter är litet knepigt.

På bordet framför mig ligger mina kontanter, som för ovanlighetens skull utgör en ganska riklig mängd. Tio femhundralappar, en hundring, en tjuga. Fyra tiokronor, tre femmor och tjugo enkronor. Totalt 5195 kr. Mina pengar. I fysisk form.

Men sen har jag ju mer pengar i form av bankpengar på konton och som jag mer eller mindre omedelbart kan omvandla till pengar i fysisk form. Lägger jag dessa till högen på bordet landar det samlade värdet av pengarna kring 50000 kr.

Och det är väl bra. Manifesterat i fysisk form skulle det t.ex. kunna ta sig ut som en hög med tvåhundrafemtio tvåhundralappar. En pappershög som får sitt värde utifrån vad som står på respektive papper.

Fast sen börjar man fundera över hur mycket det där är värt. Egentligen. Och börjar jämföra litet.

I dag är den där samlade högen pengar jag har värd 5926 amerikanska dollar. Och det ser ju mycket mindre ut. Och räknar man ut värdet i guld motsvarar min penninghög idag 4,57 såna där troy oz. Det är ungefär 142 gram.

Mycket eller litet?

Tja, för ca två och ett halvt år sedan hade min 50000 kronors pappershög varit värd 7571 amerikanska dollar. Så räknat så har jag cirkus 21 % mindre pengar än då. Trots att jag då utifrån vad som står på papperen i högen har lika mycket. Räknat i guld skulle jag för två och ett halvt år sedan ha haft 191 gram guld. Så om man räknar om mina pengar på det viset har jag nu 26 % mindre pengar.

Nu kikar jag litet på ansiktet på tjugan framför mig. Anar jag ett hånleende?

Kappsäck full med pengar, det är alltid bra att ha ....

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Aktieläget

Förmögenhetssammanställning med extra allt