Åter till egoismen

Och till frågan om hur jag ska nyttja mina egna surt förvärvade små sekiner, där fördelningen konsumtion/sparande idag ligger på 77/23, ungefär.

Nu läser jag på nyhetssajterna några saker:

- börserna är oroliga (och ser dyra ut)
- konstföremål säljs till rekordpriser
- svenskarna sparar på konton med låg ränta

Och experterna tjatar om hur dumt det sista är.

Är det?

Jag har själv bestämt mig för att låta merparten av mitt sparande nu under en tid gå in på sparkonto med 0,3 % ränta. Jag har sålt ca 10 % av mitt fondinnehav och satt in på samma konto. (De fonder jag sålde hade en värdeökning på några år om 80 %, så jag sålde hälften av innehavet i dem.) Och utöver det håller jag ner konsumtionen litet extra och låter månadens överskott stanna på ett konto som utgör en slags reservpott (buffert).

Min efterfrågan på likvida medel har alltså ökat. Min efterfrågan av investeringsprodukter har minskat. Min konsumtion hålls ner och skjuts på framtiden.

Är det rationellt?

Tja, vem vet? Men då jag nu tycker att investeringsmarknaderna ser osäkra ut väntar jag mig alltså en nedgång framöver. Och då vill jag ha medel att kunna köpa för, men inte på nuvarande nivåer. Fokus är världsmarknaderna, inte Stockholmsbörsen. Den bryr jag mig inte om. Den är för liten i det stora hela.

Planen är också att köpa mer guld, men det är mer långsiktigt. Och jag är osäker på hur bråttom det är. På sikt tror jag dock att det inte skadar att ha ca 10 % av sparmedlen i just guld. Just nu ser det litet skakigt ut där också, så jag avvaktar.

Det ökade kontosparande jag då ägnar mig åt beror alltså inte på att jag med dessa pengar söker värdetillväxt, utan det syftar helt och hållet till att minska risk och till att i ett senare läge köpa andra tillgångar billigare än jag kan göra idag.

Alternativet, som jag ser det, vore att öka konsumtionen. Men den sker numera mest utifrån frågan om vad jag verkligen behöver, inte utifrån frågan om vad jag på vims vill ha. Även om jag nu på slutet köpt ett antal böcker.

När man då läser ekonomkommentarerna om läget i dagspressen blir jag bekymrad. För de gör två saker: a) antyder att det spararna gör när de ökar kontosparandet är dumt och b) fokuserar ensidigt på Stockholmsbörsen när det gäller investeringsalternativ.

Visst, home bias är en realitet. Visst, kikar man bara på den ränta man får är det inte mycket. Men i en global värld behöver man tänka större än så, vilket jag då försöker göra, även om jag nu kan ta fel.

Varför kommenterar ekonomijournalister och bankföreträdare så snävt? Här känns det som att det beror på kunskapsbrister, men inte bara. Särskilt bankföreträdarna torde styras av någon slags incitament att lyfta fram det snäva framför det globala. Hos ekonomijounalisterna tillkommer misstanken om kunskapsbrister.

Själv funderar jag vidare. Som den fullblodsegoist jag nu har blivit.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Vinster i välfärden

Mina innehav: USA-fonden