De där jävla kapitalisterna då?

Här på slutet har jag ägnat litet tid åt att fundera på relationen mellan två inkomstekvationer, en för hur jag använder min disponibla inkomst för konsumtion och sparande och en som sammanfattar hur min "riktiga lön" skiktas upp på olika användningar, dvs. skatt, statligt tvångssparande, fackligt tvångssparande, privat konsumtion och eget sparande.

Ekvationerna:
1. DI = K + Sp = 100 = 77 + 23
2. RL = S + SSp + FSp  + C + Sp = 100 =  36 + 15 + 3 + 34 + 12

Och DI är då ungefär lika med 1,2 * 34 + 12 = 53 % av RL, då K i första ekvationen är konsumtion inkl. konsumtionsskatter och C i den andra är konsumtion utan såna skatter.

Funderingarna i tidigare inlägg har sedan handlat om vad som är mitt och om vad kollektiven (via staten, kommunen och facket) snor av mig som ersättning för sånt jag "får" oavsett om jag vill det eller inte.

Men det finns ju ett annat gäng som snor från mig. Åtminstone enligt en del av mina mer vänstersinnade bekanta. De där jävla kapitalisterna är väl ändå värst när det gäller att sno åt sig och suga ut både mig och alla andra löneslavar?

Nja. Saken kan diskuteras. Min RL är min del av samtliga löner (SL) som betalas ut i landet. SL är sedan en andel av det totala förädlingsvärdet för det som produceras i landet. Det visar sig om man kollar efter att den löneandelen av förädlingsvärdet ligger på knappt 65 % och har gjort det länge. Kapitalet snor åt sig resterande 35 %. Men ungefär 60 % av vad Kapitalet snor åt sig går åt till att ersätta nedslitning av byggnader och maskiner och annat (avskrivningar av Kapitalet), så då återstår ca 15 % av det totala förädlingsvärdet som Kapitalisterna kan sno åt sig som vinst, stoppa i egen ficka och använda till konsumtion och nya investeringar för att berika sig själva.

Man undrar vilka de är, de där kapitalisterna, som tar hand om vinsterna. De är Några Få, gapar mina vänsterbekanta!

Njo. Visst. Var man än släpper slantarna, så rullar de åt samma håll, sjöng Peps. Men annars är det väl så att jag själv återfinns som (liten) ägare av det där Kapitalet, via de allmänna pensionsfonderna, min premiepensionsfond, tillgångarna i min livförsäkring, innehavet i mina direktägda fonder, m.m. Så genom utdelningar av vinsterna ditåt tar jag del även av den delen av ekonomin. I viss utsträckning.

Livet är inte lätt. Man är både utsugen löneslav och utsugande kapitalist. Samtidigt.

Vem i hela världen kan man lita på?

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer