Obalanserade affärer

Under en tid har missnöjet stigit med hur de relativa vikterna mellan mina fonder ser ut. Samtidigt har jag inte haft någon klar modell för exakt hur jag vill ha det. Och modell behövs, annars blir det ingen ordning.

Så i morse ordnade jag till en sådan. Och jämförde med det ser ut.

Slutsats: Det tar för lång tid att vikta om enbart genom köp. Dessutom var en del obalanser inte insedda.

Åtgärd: Säljer somt. Köper annat. Öser in nysparandet också. Plockar därtill ut en del från sparkontot och köper mer.

Resultat: Omsätter ca 10 % av det korta sparandet nästa vecka. Bättre balans utifrån valda vikter.

Effekt: Hur avkastningen utvecklar sig får vi se.

Siktet är nu inställt på att omviktningen i stort sett ska bli klar till årsskiftet. För nästa år ska fondsparandet automatiseras. Fasta slantar månsdsvis in i fonder enligt vald viktmodell. Justering om obalanser uppstår mot den valda modellen ska ske var tredje månad. Syftet är att fondsparandet från och med den första januari i hög grad ska sköta sig själv.

Viktmodellen lägger jag in under fliken fondportfölj.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer