Vad jag vill är inte vad andra vill

Marginalnytteförhållandet mellan aktiviteten A = 'träna i grupp tillsammans med andra' och B = 'egen fri tid att nyttja på eget sätt', dvs. att göra något annat, kan uttryckas som en kvot, U(A)/ U(B).

I mitt fall är U(A) = 0, vilket också gör kvoten = 0.

Jag är alltså inte beredd att ägna en enda timme av mitt liv åt aktiviteten A.

Uppenbarligen ser den kvoten annorlunda ut för andra och igår utsattes jag för ett socialt påverkansförsök i riktning mot deltagande, inom ramen då för min arbetsgivares hälsofascistiska friskvårdsprogram. Ett påverkansförsök som emellertid resulterade i att jag ganska bryskt uttryckte min värdering av aktivitet A genom att kalla aktiviteten i fråga "vidrigt vämjelig" och klargöra att mitt deltagande aldrig kommer att inträffa.

Nå, det kanske var att ta i. Men sant är att deras kvot ser annorlunda ut än min. Och i mitt liv är det min sak hur jag använder min tid.

Man måste inte. Och min preferensstruktur ser annorlunda ut än deras.

Så är det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Aktieläget

Förmögenhetssammanställning med extra allt