Årets första lönebesked

Och till min förvåning visar det sig att skatteavdraget inte är lika stort som under år 2016.

Så plötsligt ramlar det in 0,2 tkr mer per månad än det gjorde tidigare. Räknat i procent handlar det om ett tillskott om 0,6 %. Som kan användas på litet olika sätt: ökat konsumtionsutrymme eller ökat sparande.

Om jag nu väljer att låta slanten gå till ökad konsumtion stiger den med 0,9 % per månad.

Om jag väljer att öka sparande kommer det att ske som ett höjt överskottsmål per månad. Idag tänker jag mig att jag i snitt över året ska ha 500 kr kvar på lönekontot var månad. I och med sänkningen av skatteavdraget kan jag höja överskottsmålet med 35,4 %, vilket innebär ett ökat sparande med 2,1 % per månad.

Och så får det nog bli. Och skälet till det är att det egentliga sparandet är maximerat i år. Med det  avses då det som går in i Min Egen Fond och in i livförsäkringen. Utöver det har jag då ett sluta-röka-sparande och ett överskottsmål per månad. Men meningen med sluta-röka-sparandet är att omsätta det i roligheter som saker jag vill ha eller sådant jag vill göra. Meningen med överskottsmålet är att samla kontantreserv som också egentligen är tänkt att kunna användas under året. Vid behov.

Så fördelningen av den per månad disponibla inkomsten blir så här då i år, uppdelat på normalkonsumtion, egentligt sparande och skojkonsumtionssparande:

100 = 68,1 + 22,9 + 9,0

Och det där innebär sedan att mitt totala konsumtionsutrymme i år är 77,1 % av årets disponibla inkomst. Och av det konsumtionsutrymmet är 12 % avsatt för ren skojkonsumtion.

I år finns det utrymme för guldkanter i tillvaron.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer