Privatekonomiska råd

Dricker morgonkaffe och funderar litet över vart bloggen ska ta vägen, nu när sparandet kommer att följa ett litet antal "automatiska" principer. Det kan bli ganska tråkigt att skriva om det. Som del i funderandet googlar man litet och noterar då igen att många av de privatekonomiska råd man får i media är ganska platta. Typ: Gör av med mindre och spara mer. Och går inte det, så fundera på om du kan öka din inkomst. Eller på om du har något du kan sälja. Ungefär så brukar det låta, om man hårdsammanfattar.

Det finns naturligtvis skäl till det, för i grunden handlar privat ekonomi inte om något annat än om hanteringen av två ekvationer:

1. Inkomst = Konsumtion (utgifter) + Sparande 
2. Egna tillgångar = Sparade pengar + Ägda saker - Skulder

Bloggen här har främst handlat om mitt sparande, utvecklingen av mina sparade pengar och minskningen av mina skulder. I sparade pengar inkluderas då också ägda fonder, aktier, m.m. 

Mina skulder är nu noll, förutom den outnyttjade krediten på kortet, och sparandet automatiserat. Livet utanför bloggen inriktas nu mer på hanteringen av ägda saker och på konsumtion. Det är rimligt att bloggen får hänga med och att skriverierna här börjar handlar mer om dessa termer i ekvationerna.

Som prioritet ligger då de ägda sakerna, som inte är många, men ändå för många. Och sammansättningen är fel. Jag har för mycket av somt, för litet av annat.

Mina prylars värde står idag för knappt en fjärdedel av värdet av mina tillgångar. Om man räknar i pengar (antaget bytesvärde). Men prylarnas väsentliga värde för mig är om de bidrar till någon slags "lycka" eller livstillfredsställelse. Och avgörande för det är för mig två saker: deras användbarhet (funktion) och deras estetiska kvaliteter (form). Jag gillar t.ex. mina historiska ölglas, som är handblåsta och rätt vackra. Jag behöver dem inte, för det går att dricka direkt ur burk eller flaska eller ur en mugg eller vanligt glas. Men de skänker handlingen att dricka pilsner en viss kvalitet jag inte vill vara utan.

Men i huvudsak är det funktion jag prioriterar. Vilket då leder fram till det aktuella behovet av att banta bort prylar ur livet och att ersätta somt med bättre grejor. Just nu fokuserar jag, förutom på behovet av nya glasögon, på kläderna. Jag har som ambition för året att bli mer medveten. Första steget består av att gå igenom vad jag har och vad av det som ska bort. Sedan måste jag bestämma mig för vad jag vill ha i form av en bas och i form av tillägg. Uppdelat på jobb och fritid. Och till sist behöver jag lägga upp en enkel plan för rullande ny- och ersättningsanskaffningar.

Målet: Att ha precis det jag behöver för önskade aktiviteter i vår kultur och i vår natur. Jag har året på mig och börjar nu.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Fördelning inom Min Egen Fond