Spontana infall

Kan vara nog så roliga ibland, men är vanligtvis inte så kloka när det handlar om sparande och investeringar.

Ändå kan man inte alltid låta bli. 

Har efter intåget i Lendify blivit mer intresserad av olika typer av crowdfundinglösningar. Till delar handlar det om att jag gillar möjligheten att gå förbi stora institutioner och koppla ihop enskilda direkt. Till delar handlar det om att jag på en gång söker risk och riskspridning.

Så därför kikar jag nu på Tessin.se och på FundedByMe.com för att lära mig mer. Tyvärr verkar jag (än så länge) ha för små medel för att ge mig in i den förra, men den senare kan nog få fler besök. Och redan idag slängde jag in en slant den vägen i ett företag. Allt är inte klart än, men går det igenom kommer jag att äga aktier i ett småländskt spritmärke där drycken packeteras i tilltalande förpackningar. Direktinvestering i onoterade bolag, alltså. Ett första försök.

Blir det bra, kan det bli fler. Och jag vill gärna sprätta ut slantarna på många små, hellre det än att gå in större i ett eller några få. För det handlar om sannolikheter. Både uppåt och nedåt. Och har man riktig tur kan man träffa av ett guldkorn som gör att helheten bär sig. Rejält.

Ska skynda långsamt dock. Men den egna fonden har nu kompletterats med något som kan bli spännande att följa.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Vinster i välfärden

Mina innehav: USA-fonden