Jag har en Plan

Jönssonligan visades på någon kanal häromkvällen och av någon anledning fick filmen rulla på. Pilsnerfilm, så klart, men ändå inte helt ointressant i frågor som rör relationen mellan tajmade och klara Planer, osäkerheter i omgivningen, utfall och resultat samt beredskap och anpassningsförmåga.

Också jag har en Plan. Plan A. Och den kan skådas här på bloggen i somliga av dess aspekter. Mitt sparande är uppbyggt enligt viss modell och kommer bara att fungera inom ramen för vissa omvärldsbetingelser. Skiter sig dessa så pass att de hamnar utanför toleransgränserna, måste jag tänka om. Och göra nytt.

Samtidigt är det så att mitt sparande enligt Plan A är en bärande del av min Plan B knutet till en del annat som jag inte skriver så mycket om på bloggen. För sparandet syftar främst till att bygga beredskap om en annan Plan A skiter sig. Den planen innehåller i princip nuvarande arbete, bosättningsförhållanden och livsföring i övrigt (konsumtion). Jag räknar alltså med fast inkomst, en plats att vara och möjligheter att föda mig, klä mig och transportera mig som tämligen oproblematiska storheter i tillvaron. Just nu.

På många ställen i världen kan man inte göra det. Och även hos oss är det många vars marginaler är tämligen ansträngda. Så jag befinner mig alltså i ett gynnsamt läge, behöver inte oroa mig över hövan och har även möjlighet att ta höjd för en del osäkerheter i tillvaron. 

Men jag kommer inte åt mina konton. Och jag har inga kontanter, förutom några parkeringsslantar i bilen.

En bagatell, så klart, som kommer att rätta till sig inom en timme eller så. Men som fick mig att börja fundera litet över min beredskap. Som i somliga avseenden är rätt god, men knappast heltäckande i förhållande till alla risker jag möter i livet. 

Tittar man nu på litet kritiskt på min livsföring har jag god beredskap för ett läge med mindre inkomster, t.ex. om jag nu skulle drabbas av en arbetslöshetsperiod. Givet att samhället i övrigt fortsätter att fungera. Jag har också byggt mitt sparande så att det ska vara motståndskraftigt mot en del svängningar i världen. Portföljen är diversifierad både geografiskt, över branscher och innehåller även räntegivande tillgångar, "kontanter" och guld. 

Jag fixar även en del naturstrul. Några veckors extrem kyla är inga problem. Jag har både kläder och utrustning i övrigt. Skulle jag bli insnöad, klarar jag det också. Översvämningar är inget omedelbart bekymmer där jag bor. Jag väljer alltid bostäder med höjd och utblick över omgivningarna. Extrem värme torde nog också kunna hanteras, eftersom en sådan händelse sannolikt bli kortvarig här.

Men Trump? Frågan är om jag fixar Trump. Karln skulle på relativt kort tid kunna skapa förutsättningar för en global kris, som helt ändrar förutsättningarna för just min Plan A, men även för min Plan B, som den nu ser ut. Konsekvenserna av Brexit har jag heller inte riktigt koll på. Eller konsekvenserna för just mig om bostadsmarknaden totalkraschar i landet.

Allt eländes elände som kan inträffa är väl kanske inte så där väldigt sannolika. Och jag behöver nog inte ett matförråd som räcker i flera år. Men jag behöver nog grunna igenom de risker jag möter i livet och fundera på om min beredskap är god nog. 

Till det lär jag återkomma.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer