Normalbudget 2017

Egentligen är jag motståndare till alltför strikt månadsbudgetering. Skälet är jag jag föredrar att göra litet som jag vill, när saker faller mig in. Men tidigare i livet har det gjort att det varit mycket månad kvar i slutet av pengarna. Så nuförtiden håller jag mig med åtminstone en grov månadsbudget, som jag följer.

Grunden till den budgeten är att jag lagt in alla räkningar och större återkommande som bilservice och sånt i ett kalkylblad, summerat per månad och räknat ut genomsnittet. Det där gör att jag vet vilka månaderna är med större och mindre räkningsbelastning och därmed också hur mycket jag i allmänhet har att röra mig med.

En genomsnittlig normalmånad ser det ut så här (i tkr):

Inkomst: 27,5
- Räkningar: -6,1
- Sparande: -6,3
Konsumtionsutrymme (brutto): 15,1
- sluta-röka-sparande: -1,8
- överskottsmål: -0,5

Konsumtionsutrymme (netto): 12,8

I år tänker jag mig ha en litet mer avslappnad hållning till konsumtionsutrymmesslantarna. Visserligen har jag som allmänhållning att bara köpa sånt jag behöver och när det gäller prylar är rensning snarare än inköp prioriterat i år. Så jag räknar med att överskottsmålet inte kommer att vara svårt att nå.

Sluta-röka-pengarna ska användas till kul saker. Det kan vara prylar jag vill ha eller saker jag vill göra. Men åtminstone fram till sommaren kommer de att samlas på kontot. Just nu känner jag att det inte finns anledning att omsätta dem, eftersom jag har svårt att komma på vad jag vill ha. Framemot sommaren kommer det att finnas 15 tkr på det kontot och om jag inte köper något kommer det att finnas 26 tkr där i slutet av året. Vill jag då köpa "onödigheter" kan jag göra det med gott samvete, eftersom pengarna annars bokstavligen skulle ha gått upp i rök.

Nettokonsumtionsslantarna uppgår för året till 153 tkr. Av dessa har 20 tkr avsatts för större inköp. Jag behöver nya glasögon, så sådana ska skaffas. Funderar också på att lägga 4 tkr på ett par rejäla vandringskängor. Kanske blir det också köp av skor för ca 2 tkr. Resten kan komma att läggas på en resa, eventuellt. 

Jag kommer att vara restriktiv med klädinköp. Och köps något ska det vara synnerligen genomtänkt.

När det gäller det planerade sparandet förenklar jag hanteringen i år. En fast summa är satt. De pengarna går in i Min Egen Fond och in i livförsäkringen. Då jag nu ägnat någon månad åt att fundera ut principer för den hanteringen, kommer jag i år att ägna mindre tid åt det. Köp av fonder, aktier, m.m., ska dels följa den viktmodell jag satt och dels riktas till sånt som under året blir billigare. En fast summa styrs också till långivning via Lendify. Köp och sånt ska göras månadsvis i anslutning till lön. I perioden däremellan följs utvecklingen, men tanken med "automatiseringen" är att jag framöver ska ägna uppmärksamheten åt annat. 

Redovisningarna på bloggen fortsätter, men också dessa kommer att ta mindre tid. Och bloggen kommer nog att börja innehålla en del annat i form av synpunkter på världens utveckling och en eller annan vardagsbetraktelse.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Aktieläget

Förmögenhetssammanställning med extra allt