Rensningsprojekt

Gårdagen ägnades åt att fundera litet kring vad som bör bort av vad man nu har.

1. När det gäller kläder är ambitionen att bygga en lagomt stor basgarderob, vilket bland annat ställer krav på att man bestämmer sig när det gäller hur många kavajer, skjortor och jeans man behöver. För närvarande är antalen tre, tjugofyra och fyra plus två (chinos). Det bör gå att banta.

Rensningsfokus här handlar främst om att slänga slitet. En lista är upprättad och plagg efter plagg slängs efter det tillstånd paltorna befinner sig. I går slängdes ett par strumpor det gått hål på. Därnäst står en urtvättad t-shirt och en skjorta på tur. För att lyckas med rensningsambitionerna krävs totalt köpstopp för kläder tills dess beståndet landat på önskvärd nivå.

Vad som är en önskvärd nivå, har jag emellertid ännu inte kommit fram till. Just nu leker jag med tanken att hålla mig med åtta jobbskjortor med lång ärm och två med kort. För fritiden bör jag kunna klara mig med fyra långärmade och två kortärmade. Summerar man hamnar man på totalt sexton, vilket innebär att totalt åtta ska bort innan ersättningsköp överhuvudtaget kan bli aktuella.

2. Nästa kategori som prioriteras för rensning är CD-skivorna. Jag har 154 sådana, som numera mycket sällan spelas, eftersom jag gått över till annan teknik. I princip är det bara i bilen de används. En del av dem är skräp och ska förpassas till näraliggande återanvändningsmarknad. Andra är i sådant skick att någon kanske vill betala en liten slant för dem, så det kan kanske löna sig att försöka sälja dem. Jag har i alla fall skapat konto på Bokbörsen och tänker göra ett försök där. Ambitionen för rensningen är att kanske ha en 20-25 kvar för lyssnande i bilen. Så en 80-85 % av beståndet ska bort under året.

3. Säljambitionerna är än större när det gäller böckerna. Innehavet uppgår till ca 370 titlar och efter att jag igår gått igenom beståndet gissar jag att jag kommer att vilja ha kvar ca 200. Det innebär att knappt hälften ska bort. Och efter att ha kollat prisnivåerna på Bokbörsen tror jag att jag ska kunna få i snitt 80 kr/bok jag har för avsikt att rensa bort, vilket skulle innebära en intäkt om ca 13 600 om jag säljer istället för att åka till återanvändningsmarknaden med det. Och lyckas det är det inte fy skam. Värt att testa är det i alla fall.

Först ut är mina träningsböcker från SISU. De ska fotas och annonser ska läggas ut ikväll. Vilka de är framgår av bilden nedan.

Äntligen kommer man till rensningsskott!

Skärmbild från MyStuff2

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer