Resultaträkning 2016

Kommenterar det hela i steg. Värden i parentes gäller 2015. Alla belopp i tkr.

1. Inkomster. Den samlade nettoinkomsten blev 342 (333), bestående av nettolön om 329 (326) och övriga inkomster om 13 (7). De övriga inkomsterna är skatteåterbäringen och intäkt från försäljningen av kajaken. Av årets bruttolön om 455 (444) betalades 126 (118) i skatt, vilket då utgör 28 % (27) av bruttolönen.

2. Fasta kostnader (räkningar och återkommande större utgifter). Kom att uppgå till 73 (73) eller 21% (22) av nettoinkomsterna. Här hittas hyra, telefon, media, el, fackavgifter, bilskatt och försäkringar. Jag är synnerligen försiktig med att dra på mig ytterligare fasta kostnader, vilket visar sig i att nivån ligger jämförbar med 2015.

3. Rörliga kostnader (fri konsumtion). Kom för året att uppgå till 158 (175) eller 46 % (52) av nettoinkomsterna. Som synes har jag hållit igen en aning. Men inkluderat är semesterresa utomlands liksom en del semesteraktiviteter i Sverige. En del av konsumtionsminskningen består av att jag slutat röka och sparar de pengarna, hittills 5 tkr. Annat förklaras av allmän återhållsamhet, särskilt när det gäller inköp av prylar. Årets klädinköp stannade kring en tusenlapp (en skjorta och två tröjor). Det som inhandlats i prylväg är främst en del böcker och en AppleTV.

4. Bruttoresultatet blev då 110 (86) eller 32 % (26) av nettoinkomsterna.. En del av det, 17 tkr, användes till att amortera bort resten av billånet och till delbetalningar för mobilen, som jag skaffade för ett år sedan. En mindre del gick också till räntor och bankavgifter och sånt. Några smärre ränteinkomster ramlade in.

5. Nettoresultatet stannade därmed på 93 (43) eller 27 % (13) av nettoinkomsterna. Av nettoresultatet fördes 78 tkr till egentligt sparande, vilket gör att 23 % av nettoinkomsterna gick dit, medan 15 tkr förstärkte de korta reserverna på mina konton.

Inför 2017 fortsätter jag att följa inslagen väg, förutom det att ett tak satts för vad jag får föra till egentligt sparande. Taket är satt till 6 300 kr/månad. Utöver det räknar jag med att spara 1800 kr/månad på sluta-röka-kontot samt göra 500 kr i överskott på lönekontot per månad. De senare båda posterna räknas dock som korta konsumtionsreserver och inte som egentligt sparande. Kommande löneökning kommer inte heller att avsättas i ökat egentligt sparande. Om det visar sig att värdet av reserverna blir för stort kan det hända att delar av dessa förs över till sparande, men det sker i så fall i klump mot slutet av året.

Så ser då läget ut, efter ett återhållsamt 2016.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget