Storbankerna

Läser en krönika av Sverker Olofsson, som publicerats på sajten news55. I sak delar jag väl mycket av vad som där skrivs om storbankerna. De har blivit anonyma och deras sätt att förhålla sig till "vanliga" kunder är under all kritik.

Men jag delar inte den beklagande ton som jag uppfattar i Sverkers ord.

Visst, storbankerna förlorar kunder.

Det tycker jag är bra. Jag tycker också att det är bra att det dykt upp alternativ till de stora, så att de missnöjda, som jag, inte är låsta. Jag tycker också att det är bra att mer kan göras digitalt, att kriterierna för t.ex. lån blivit tydliga så att man inte behöver släpa sig in på ett kontor för att granskas och att variationen tjänster blivit större. Och att det blivit billigare att spara och handla med aktier.

En sak Sverker verkar beklaga är den vittrande kundlojaliteten. Själv tycker jag att det är utmärkt. Mer medvetna kunder. Mindre krypande attityd. Större självständighet. Och ett förändringstryck riktat mot de stora institutionerna. Mer konkurrens. Möjlighet att rösta med fötterna.

Sen kan storbankerna arbeta med att förbättra olika ytliga aspekter av "kundupplevelsen" bäst de vill. Kanske kommer de någon dag på att det handlar om att leverera bra tjänster, med substans, som kunderna vill ha och väljer. Som är tillgängliga, enkla och prisvärda.

Och - inte minst - korrekt och sakligt beskrivna och marknadsförda.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Fördelning inom Min Egen Fond