Slantarna i världen

Av och till använder jag Morningstars X-ray-funktion för att få koll på var slantarna ligger i världen. Här kommer naturligtvis inte guldfonden med, utan bara fondinnehaven. Och just nu ser det då ut så här:

Nordamerika 35,1
Asien 20,2
Västeuropa 18,3
Sverige 11,1
Japan 8,3
Latinamerika 2,8
Afrika och Mellanöstern 2,5
Östeuropa 1,5
Australien och Nya Zeeland 0,2

Alla värden gäller procent.

Jag är hyfsat nöjd med den fördelningen, även om ambitionen är att andelen i Sverige gradvis ska krympa. Andelen i Nordamerika dras, förutom då av USA-fonden, upp av fonderna med inriktning på teknologi, läkemedel, klimat och fastigheter. Samtidigt är jag kraftigt underviktad mot USA i det stora hela (andel av världsekonomin), till förmån för en kraftig övervikt i Sverige efter samma kriterium. Räknar man in aktierna i ekvationen ligger jag nu alldeles för tungt i Sverige.

Sammantaget tycker jag nog ändå att basen ser OK ut. Så jag tultar nog vidare på inslagen väg.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget