Låneläget

Ligger och slötittar på någon slags skidtävling av det slag som det gått inflation i. Och därför är intresset en aning ljumt.

Så istället för att ägna all uppmärksamhet åt tävlingarna kollar jag läget på Lendify, där jag sedan någon vecka tillbaka har 5000 kr insatta på ett femårskonto. Pengarna på kontot ställs till förfogande för människor som vill låna. Läget just nu är att 1575 kr har fördelats på sju lån som gått igenom helt, medan 3425 kr fördelats på lån där summorna reserverats, men där lånen inte är helt färdigbehandlade än. Det som återstår är att låntagarna ska returnera påskrivna handlingar.

De sju lån som hittills gått igenom kommer att ge mig en ränta om 8,23 %. När resten gått hela vägen igenom ser det ut som att den samlade räntan för de tjugo lån pengarna fördelas på kommer att ligga kring 8 %. I realiteten kommer det att bli litet mindre eftersom det finns en sannolikhet att någon eller några av de som lånat inte kommer att kunna betala. Målräntan för femårskontot ligger på 5,8 %, men det kan alltså komma att ge mer.

Några återbetalningar har ännu inte börjat ramla in, men det ska bli intressant att jämföra den avkastning jag får här med den fonder och aktier ger.

Skälet till att jag gett mig på den här sparformen är att konton inte ger någon ränta, tillsammans med en tilltagande misstänksamhet mot aktiemarknaderna. Om man så vill tar jag s.k. höjd för att twitterdåren de valt till president i USA ska ställa till det.

Som det ser ut nu kommer jag att föra 1/6-del av nysparandet under året till lånegivning via Lendify. Det nya jag för dit kommer jag att investera manuellt, dvs. själv fördela på lån. Visserligen tar jag större risk då, men jag tilltalas av tanken att styra på egen hand.

När året är till ända ska jag utvärdera och ta beslut om fortsättning eller avveckling.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer