Återställare

Kort uppdatering angående hur jag nu hanterar saker och ting.

För närvarande håller jag på med två återställarprojekt. Det första projektet handlar om likviditeten, där behållningen på lönekonto och mina reservkonton ska återställas efter sommarens och höstens semesterexcesser. Konsekvensen av det blir att nysparandet för oktober helt stannar på lönekontot, förutom den lilla slant som går in i livförsäkringen. Effekten för helåret blir ett lägre planerat sparande i fonder och aktier. Möjligen kommer utrymme att finnas att korrigera det tappet i november och december.

Det andra projektet handlar om att återställa riskbalansen i MEF. Här såldes förra veckan hela innehavet i en aktie (Telia) och idag köps istället räntefonder för del av slanten. Tanken är att MEF ska vara balanserad enligt min viktmodell innan årets utgång. På slutet har jag varit försiktig med nyköp i aktier och fonder och på sparkontot inom MEF finns nu tillräckligt med medel att parera kommande bedömd skakighet så länge det inte handlar om ett stortapp.

Den samlade strategin handlar fortfarande om riskspridning över branscher, geografiska marknader och tidpunkter. Hittills har det gått till belåtenhet. Tabellen nedan visar Sharpekvot, standardavvikelse samt avkastning för de senaste tre åren enligt uppgifterna från Avanza för mina fondkonton. I det stora hela är jag nöjd med hur helheten har utvecklats. (Not: Att antalet fonder inte summerar beror på visst överlapp mellan kontona.)


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer