Billigt nöje

Det är ju så, att privatekonomin inte lider särskilt mycket av om de nöjen man finner värda att ägna sig åt inte kostar så mycket.

Själv gillar jag, exempelvis, att vara ute och tassa i skog och mark, träna utomhus, läsa böcker, spela kort, besöka muséer. Inget av dessa nöjen kostar särskilt mycket. Värre hade det varit om jag varit skoterentusiast, seglare eller racerbilsförare.

En annan sak jag gillar är frågesport. För detta har jag en app i mobilen. Helt gratis var den inte, eftersom jag valde att betala bort reklamen. Minns jag rätt kostade det steget hela 75 kr. Hittills har jag spelat 2648 matcher i appen, mot slumpvist valda motspelare, så kostnaden utslaget på dessa matcher blir 2,83 öre/match. Så långt.

Vid sidan om själva spelnöjet resulterar frågesportspelande på det här viset även i att man får en slags mätare på sin allmänbildning. - Varje match består av 6 omgångar om 3 frågor valda från 20 ämnesområden. (Inför varje omgång turas spelarna om att välja ämnesområde från tre presenterade alternativ.)

Totalt sett har jag då under mitt spelande besvarat knappt 48000 frågor. I snitt per match har jag besvarat 12,6 av18 korrekt. Väntevärdet vid slumpmässiga svar ligger på 4,5 korrekta svar per match (man väljer svar mellan fyra presenterade alternativ).

Så rent överlag: Ställd inför en frågesportfråga av slaget är sannolikheten att jag svarar rätt 70 %.

Endast fem gånger har jag spelat felfria matcher och haft alla rätt.

I appen presenteras även korrekt svarsprocent per ämnesområde.

Mina fem bästa:
- kropp och knopp: 82 %
- i labbet: 78 %
- makt och pengar: 77 %
- historiens vingslag: 75 %
- böcker och ord: 73 %

Sämst är jag på:
- data- och tv-spel: 33 %
- TV-serier: 52 %
- sport och fritid: 56 %
- nöje och media: 57 %
- film på bio: 58 %

Allt detta meddelat på grund av en enkätfråga i Swedbanks undersökning om hur folk förbereder sin privatekonomi inför en ev. lågkonjunktur.

Kul är det i alla fall. Och billigt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer