Ekonomiska risker i hyfsad närtid

I föregående inlägg grunnade jag igenom min Plan A för kommande år. Grunderna är: oförändrat planerat sparande, viss löneökning som ökar konsumtionsutrymmet något, försöka att minska vissa fasta kostnader samt ambition att få bättre koll på den vardagliga konsumtionen. I huvudsak fortsätter jag dock som förr.

Samtidigt finns den del osäkerheter i tillvaron och jag började fundera litet över vilka mer betydande ekonomiska risker jag löper kommande år. I stora drag ser jag tre typer sådana: inkomstsänkande (sjukskrivning, arbetslöshet), kostnadshöjande (hyreshöjning, bilkostnader, räntehöjning) och tillgångssänkande (börsfall, brand).

I tabellen nedan har jag (mycket grovt och översiktligt) spekulerat litet kring sannolikheter och konsekvenser av det elände man kan drabbas av.

Av tabellen framgår att den enskilt mest belastande risk jag kan drabbas av är (långvarig) sjukskrivning. Visserligen tror jag att risken är låg, men man vet aldrig riktigt vad som sker när det gäller sånt. Tidigare besök i vården har i allmänhet visat perfekta värden och inga bekymmer. Kommen över viss ålder är det ändå så att man inte helt kan bortse från risken ifråga.

Ekonomiskt vore längre sjukskrivning inte kul. Ett halvårs bortovaro av det skälet skulle leda till inkomsttapp om 84 tkr och det skulle kännas.

Arbetslöshet utan inkomstförsäkring skulle också drabba hårt. Men nu har jag sådan och sannolikheten att jag ska drabbas av en sådan händelse inom ett år är obefintlig, så den risken slår inte.

De kostnadshöjande riskerna slår inte lika hårt, främst på grund av att inga lån finns som kan drabbas av räntehöjningar. Hyran skulle kunna höjas kraftigt, men det klaras. Kraftigt ökade kostnader för bilen likaså.

Av tillgångssänkningsriskerna är det kraftiga, internationella börsfall som får störst effekt. En nedgång om 20 % innebär ett tapp om ca 100 tkr. Men det är något jag räknar med kan hända och har sätt att hantera.

En brand som förstör allt jag äger får inte så stora ekonomiska konsekvenser. Det mesta skulle täckas av försäkringar.

Överlag ser det alltså OK ut, men jag kan kanske behöva se över mina möjligheter att (ekonomiskt) hantera en ev. längre sjukdomsperiod.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer