Kommande sex månader

Makrostatistikens verkningar föranleder trots allt en kommentar.

Igår trillade MEF ner med 1,3 % som resultat av konjunkturoron i världen. Rubrikerna i diverse media talar om tvärbroms för ett antal mer framåtsyftande indikatorer och det signaleras om att det kanske kan vara dags att fundera på övergång till mer defensiva placeringar.

Mitt eget sparande planeras dock utifrån utvecklingen 3 år bakåt, med sikte på tiden 3 år framåt och då är frågan hur man nu ska göra, givet den sparplan man nu har.

Sparandet mitt sker i tre högar, i fallande ordning efter långsiktighet:
- pengar in i livförsäkringen
- pengar in i MEF
- överskott på transaktionskontot

Slantarna till respektive hög uppgår till 0,3 tkr, 6 tkr och 2 tkr, med viss fluktuation vad gäller den sistnämnda.

Transaktionskontot ger noll i ränta och återbäringsräntan för livförsäkringen uppgår för närvarande till 5 % per år. Här är förutsättningarna relativt stabila. Osäkerheten finns främst i den del av MEF som är exponerad mot världens aktiemarknader. I dagsläget uppgår den andelen till 82 % av MEF.

Om man nu tänker sig två fall i den delen av MEF: ett där oron leder till nedgångar om 2 % var månad kommande sex månader och ett annat där de månadsvisa nedgångarna blir dubbelt så stora. Om inga nya pengar tillförs där kommer värdet av den offensiva andelen i MEF att ha minskat med 11 respektive 22 %.

Givet att jag låter nysparandet stanna på transaktionskontot samt i den defensiva delen av MEF blir effekten för mina finansiella nettotillgångar att jag om ett halvår kommer att ha lika mycket som jag har nu (fall 1) eller att dessa kommer att vara 5 % lägre än idag (fall 2).

Planen blir för oktober att låta hela sparslanten landa på konton. Sen får man se.

Men ovan skisserad känslighetsberäkning gör att jag än så länge känner mig ganska lugn, trots allt.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer