Praktikaliteter inför nästa år

Så här års brukar jag vidta åtgärder för att anpassa innehaven i Min Egen Fond efter min valda viktmodell. Dessutom brukar jag fundera något över hur sparandet ska läggas upp nästa år.

När det först då gäller viktmodellen skekar den just nu litet grann, men inte mer än att jag med hjälp av de likvida medel som finns i den ganska snabbt kan justera innehaven så att de ligger dikt mot valda vikter. Den största aktuella obalansen handlar om att de likvida medlen i MEF är dubbelt så stora som de långsiktigt ska vara, eftersom jag häromdagen förde över de sista slantarna som ska in där i år. Nysparandet i MEF är alltså slutfört för året. I övrigt har jag för litet som aktier, efter att Telia såldes. Bland fonderna är den enda litet större avvikelsen att USA-fonden halkat litet efter.

Ingen av avvikelserna ovan är dock större än att jag inte kan rätta till dem direkt genom de likvida medel som redan finns där.

Konsekvensen av ovanstående är att behållningen på mina transaktionskonton minskats. Den ska återställas nu innan nyår, vilket innebär återhållsam konsumtion och att allt nysparande resten av året ska hamna där.

När det gäller balansräkningen är läget just nu så att miljonen i samlade tillgångar är nådd och att miljonen i eget kapital (nettoförmögenhet) sannolikt kommer att nås till den sista oktober. Enligt prognoserna ser det utom som att miljonen i finansiella bruttotillgångar kommer att nås om ca nio månader och i finansiella nettotillgångar om tolv månader. Det där kan förskjutas en del, beroende på hur marknaderna kommer att skutta.

Totalt räknar jag med ett nysparande nästa år om 99 600 kr och en avkastning (värdeökning på aktier och fonder, räntor samt utdelningar) om 54 700 kr. Det kan jämföras med årets prognosticerade siffror, som är 79 500 kr respektive 102 500 kr. (I stora drag innebär mina kalkyler att jag väntar mig att MEF normalt sett ger en avkastning om ca 0,6 % per månad, vilket innebär ca 7,5 % i årstakt. Till det ska läggas utvecklingen för livförsäkringen, där återbäringsräntan idag ligger på 5 %.)

Det defensiva innehållet i MEF (likvida medel, räntefonder, guldfonden) uppgår idag till 22 %, mot de 20 % det ska ligga på långsiktigt.

Det ser alltså hyggligt stadigt ut och viss beredskap finns även för skump av mer omfattande sort. Sparhorisonten är fortfarande hyggligt långsiktig och ligger kring en 10-15 år, även om de faktiska planerna tar sikte på utvecklingen kommande tre år eller så.

Praktiskt då? Sparmålet ovan innebär en sparkvot om 26 % totalt. Av detta går 75 % in i det planerade sparandet och resten in i mina olika buffertar.

Nu vill jag förenkla min tillvaro och inte lägga lika mycket energi på mitt sparande. Planen ser ut så här:

1. MEF. Hit förs 18 tkr i början av vart kvartal. Köp av fonder resp. aktier görs enbart i billiga lägen, dvs. efter s.k. dippar om minst x %. Värdet av x är för mig än något oklart, men det kommer att lösa sig. Modellen införs dels i förenklingssyfte, dels för att skapa flexibilitet och beredskap inför köplägen.

2. Livförsäkringen. Hit förs var månad 0,3 tkr i form av autogirobetalning, precis som tidigare. Den behöver jag inte bry mig om.

3. Transaktionskonton (TK). Här ska överskottet per månad i genomsnitt bli 2 tkr. För att fixa det krävs viss aktiv ansträngning, då det är härifrån de 18 tkr tas som förs till MEF i början av vart kvartal. Gången för Q1 blir: i början av januari förs 18 tkr från TK till MEF, vid lön jan-mars återställs summan på  relevant TK (buffertkonto) med en tredjedel per gång. Utöver det ska överskottet på lönekontot i snitt landa på 2 tkr.

Det kanske ser krångligt ut, men är det inte. Och vinsten är flexibiliteten inom MEF, då jag inte låser mig till månadsköp, utan kan agera friare inom tremånadersperioder.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer