Sparplan 2020-2022

Så har jag uppdaterat mina diagram, som avspeglar mina ambitioner för hur sparandet ska utvecklas.

Modellen jag följer bygger på perspektivet tre år bakåt och tre år framåt, vilket är ett sätt att tänka som fungerar för mig. Ett exempel finns i diagrammet nedan som visar hur mitt sparande har utvecklats och ska utvecklas under nu relevant sexårsperiod, uppdelat på kassakonton, sparkonto, fondkontot, ISK-konton, spekulationskontot, räntefonder samt livförsäkringen.

Enligt planen tillförs det sparande som visas i diagrammet 8,3 tkr/månad, där 2 tkr går till kassakonton, 6 tkr går in i MEF (sparkontot, fondkonto, ISK-konton, spekulationskontot och räntefonder) och 0,3 tkr går in i livförsäkringen.

Den vågiga linjen mellan kassakonton (lila i diagrammet) och sparkonto (grönt i diagrammet) avspeglar min nya flexibilitetsmodell, där 18 tkr förs från kassa till MEF i början av vart kvartal för att sedan återföras i tre portioner i slutet av var månad under kvartalet ifråga. Beroende på hur marknaderna sedan skuttar omkring är tanken sedan att 6 tkr i genomsnitt per månad ska in i ISK, spekulationer eller räntefonder. Modellen utgör alltså en slags flexibilitetshybrid mellan strikt månadssparande och försök att tajma och parera marknadsutvecklingen när det gäller köp av aktier och fonder.

Nysparandet visas i diagrammet genom tillväxten i de lila och gröna ytorna. Avkastningsantagandena visas i tillväxten i de röda, blå, orangea och mörkblå ytorna.

Poängen med diagram av sorten är att effekten av upp- eller nedgångar som sker idag (kort sikt) visualiseras framåt tre år framåt i tiden, givet att förändringarna följs av återgång till ett normalläge präglat av mina kalkylantaganden för avkastningen.

Exempel: Enligt diagrammet kommer jag att nå miljonen i finansiella nettotillgångar om ett år. Om MEF nu kommande månad skulle går ner 10 % skulle det visa sig som ett (rejält) hack i mitten av diagrammet och tidpunkten för uppnåendet av en miljon skulle förskjutas åt höger. Det skulle vara trist, men det som också skulle visas är hur lång en sådan fördröjning av måluppfyllelsen kan förväntas bli.

Det modellen hjälper mig med är att hålla fokus på mina långa mål och att undvika överreaktioner knutna till marknadernas korta hoppande hit eller dit.

Sparplan 2020-2022 med tre års historik bakåt





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget