Min ekonomiska historia

Normalt sett tar den historia som beskrivs här på bloggen sin början i december 2011, då jag blev skuldfri, och i mars 2012, då jag åter började spara mer systematiskt. Men livshistorien sträcker sig längre bakåt än så, likaså min tid i det s.k. arbetslivet och i en undanskymd mapp har jag mina skattebesked från år 2003 och framåt, till och med 2018. Ibland tycker jag att det är värt att spana igenom den historien. Det skadar aldrig att påminna sig om varifrån man kommer och hur man har hamnat där man är idag.

Skattebeskeden innehåller en del intressanta uppgifter: Överskott av tjänst, taxerad inkomst, beskattningsbar inkomst, över/underskott av kapital, slutlig skatt, pensionsgrundande inkomst och så.

Jämför jag då 2018 med 2003 kan följande konstateras om utvecklingen under 15 år:

- den taxerade inkomsten ökade med 77 %
- den beskattningsbara inkomsten ökade med 83 %
- den pensionsgrundande inkomsten ökade med 73 %
- slutlig skatt ökade med 60 %
- disponibel inkomst ökade med 85 %

Och under tiden ökade KPI med 18 %.

Rent allmänt har man fått det bättre. Med 4,2 - 1,1 = 3,1 % per år, ungefär. Räknat på förändringen av disponibel inkomst minus penningvärdets försämring under perioden.

Men det har inte varit en stadig resa, särskilt inte den första delen.

Av diagrammet nedan framgår indexerad utveckling av min taxerade inkomst. År 1 till och med 6 i grafen var osäkra, mindre roliga och tämligen nedbrytande. Exakt vad som hände går jag inte in på, men det stormade en del i livet. I slutet av år 6 var jag nära nog nere på noll.

I början av år 7 vände det, i slutet av år 9 var skulderna betalda (framgår inte här) och sedan dess har det varit ganska stabilt.

Min motivation för mitt sparande grundas i det som hände år 4-6. Grafen ljuger inte. Det var tunga år. Trots uppskuttet år 3.

Slutsats: Jag kommer att fortsätta att spara. Det är för mig synnerligen värdefullt att under de senaste åren ha kunnat bygga upp ett eget skyddsnät. Om tillvaron nu skulle skita sig igen.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Plan och verklighet

Aktieläget