Mina prylar

I min värdering av min ekonomi har jag även tagit med mina prylar. Inte bara rejäla prylar. Utan alla prylar.

Det hela började efter en flytt, när jag inte riktigt visste vad jag hade eller exakt var det var. Så efterhand som jag packade upp gjorde jag listor. Dessa listor har jag kvar (i en app). Från början mest för skojs skull åsatte jag var pryl ett värde, som i appen summeras för olika kategorier och totalt.

Ambitionen var sedan att minska antalet prylar, men nya har införskaffats så de har blivit fler. Nyinköpen har efterhand förts in på listorna, som alltså är någorlunda uppdaterade.

Prylhögen upptar följande kategorier i värdeordning: utrustning (hushålls, fritids), kläder, böcker, fordon (bil, cykel), elektronik, konst, möbler, skor och CD-skivor.

Den värdering jag gjort utgör en slags halvsystematisk blandning av nyanskaffningsvärde, restvärde och tänkta försäljningspriser via annons eller loppis. Sannolikt överskattas värdet, men det ger mig ändå en ungefärlig uppfattning om vad jag har och vad det ev. kan vara värt, trots att somt i gamla bouppteckningar skulle ha klassificerats som "div. lump".

Om man istället för kategorier kikar på enskilda prylar och listar de 20 som tillskrivs de högsta värdena faller kurvan fort. Den enskilt dyraste prylen (bilen) står för 17 % av det totala åsatta värdet. De 20 dyraste prylarna (av ca1000) står tillsammans för 43 % av det totalt åsatta värdet.

Just den senare övningen tycker jag har varit nyttig:

  1. Gör en lista över de 20 mest värdefulla prylarna.
  2. Uppskatta det totala värdet av samtliga prylar.
  3. Dividera 1 med 2 och fundera över vad som är värt att ha kvar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer