Livsföring och sparande år 2020

Egentligen är jag ingen sparsam typ. Finns pengar tillgängliga har de en tendens att rinna mellan fingrarna och spenderas i någon form av allmänt ansvarslös livsföring. Inte så att jag är någon storshoppare av prylar, utan det handlar mer om att jag inte har någon budgetkoll och därtill brukar ägna mig åt sådant som faller mig in: transporter till intressanta platser, restaurangbesök, pilsner, bio och en eller annan bok.

Samtidigt har jag de senaste åren ändå sparat en del och det har varit möjligt genom att jag ganska strikt var månad använt följande ekvation som ledstjärna.

(1) Fritt konsumtionsutrymme + Överskottsmål = Inkomst - Planerat sparande - Räkningar

Jag har helt enkelt vid lön fört över det planerade sparandet till min sparbank först. Sedan har jag betalt räkningarna. Därefter har jag levt på resten och försökt ha en del kvar på kontot vid månadens slut.

Så tänker jag fortsätta och planen/prognosen i siffror (tkr) för en normal månad år 2020 ser ut som följer.

(2) 14 + 2 = 31,9 - 6,3 - 9,6

Den fråga som nu sysselsätter mig handlar om det finns ytterligare utrymme att banta konsumtionen, som ju består av posterna Räkningar respektive Fritt konsumtionsutrymme.

Räkningar
Egentligen täcker den posten även större återkommande utgifter som är förutsägbara, men betalas på plats, typ service på bilen. Uttryckt som ekvation ingår följande utgifter (siffror i tkr).

(3) Räkningar = Bostad + Bil + Fack/akassa + Mobil/Internet + Media = 6,9 + 1 + 0,4+ 1 +0,3 = 9,6

Här finns en del att göra. Framför allt är det två underliggande poster som kan justeras. Bilen är helförsäkrad för närvarande, vilket numer börjar kännas onödigt. Den är 10 år bliven och inte värd mer än kanske 30 tkr, trots att den är i bra skick, välservad och inte har gått mer än knappt 14000 mil. Här finns alltså en sak som bör kollas upp inför årsskiftet. Kanske finns en eller annan hundralapp att spara in på det. Som mest tror jag dock att en sådan besparing skulle sänka bilkostnaderna med 0,2 tkr/månad.

Den andra posten jag utan vidare kan dra in på är mitt mobila bredband, som skaffades för något år sedan i en annan livssituation, men som nu inte används i och med att fast lina finns in i bostaden. Kostnaden ligger på 0,35 tkr/månad. Tillsammans skulle dessa besparingar ge 0,55 tkr mer i månaden att antingen lägga undan eller använda på annat sätt.

Övriga fasta kostnader vill jag inte röra. Är nöjd med min bostad, behöver bil där jag bor och mediekonsumtionen (DN och några andra blaskor) vill jag fortsätta med.

Konsumtionsutrymme
Det består då av det jag kallar Fritt konsumtionsutrymme plus överskottsmålet, som jag kan tänka mig att nalla av, men ändå försöker hålla. Praktiskt hanteras överskottet som buffertslantar och det varierar rätt ordentligt månad från månad. I somras, med rätt ordentliga semesterkostnader, blev det underskott, som nu håller på att återställas.

I det fria konsumtionsutrymme finns tre stabilt återkommande poster: den summa som förs över till det gemensamma livsmedelshandlandet, lunchpengarna (äter ute) samt snus, som tillsammans landar på 4,6 tkr per månad. Här finns sparmöjligheter genom att sluta snusa/köpa billigare sort och sluta äta lunch ute för att istället övergå till matlåda. Arbetsplatsen ligger en knapp km från hemmet, så det är inga problem att fixa lunchen mycket, mycket billigare. Viss växling finns mot livsmedelshandlandet, men besparingen kan landa på så pass som 1 tkr per månad.

Nu råkar jag dock tycka att det är trevligt att inta mina luncher på det etablissemang jag valt. Lunchsällskapet är i allmänhet trevligt och jag är nog inte beredd att dra in på det där av besparingsskäl. Pengarna lagda på det ger mig en nytta jag inte vill vara utan.

Kvar till mig själv i form av fria pengar blir 9,4 tkr per månad. Här finns säkert också saker att dra in på. Det måste det göra. De poster det rör sig om handlar om kläder, skor, biobesök, restaurang och pubbesök, alkohol från bolaget, inköp av böcker, bildrift (bränsle, tvätt), inköp av inventarier till hemmet, hygienartiklar, hotellrum, övriga resor och transporter, andra nöjen, etc.

På något sätt tar de där pengarna slut. Betydande summor har exempelvis lagts på semesterresor i år. Restaurangbesöken är relativt frekventa. Bildriften tar en del. Klädinköpen är dock måttliga, liksom inköpen av skor. Böcker köps regelbundet.

En del större inköp står på tur: nya glasögon, ny mobil och en del inventarier till bostaden (där visst tryck finns från den nära omgivningen).

Kanske bör jag göra en mer noggrann budget över hur de där posterna ska hanteras över året. Tanken har funnits länge, men inte prioriterats nog för att övergå till handling.

Men från och med nästa månad genomförs en första förändring i syfte att få bättre koll: Alla personliga utgifter kommer från den 1 november att betalas med kreditkortet. På så vis samlas dessa i en egen hög, vid sidan om räkningar och sånt. Om några månader bör jag då på ett rätt enkelt sätt få överblick och idéer om ev. förändringar.

Så får det bli.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Förmögenhetssammanställning med extra allt

Andra slags spekulationer