Fondtankar

Av nyfikenhet gav jag mig på att kolla litet info kring mina fonder. Den källa jag använt är Morningstar. De uppgifter jag plockat fram per fond är

- historisk vinstutveckling i procent för de i fonden ingående bolagen
- förväntad vinstutveckling i procent för de i fonden ingående bolagen
- p/e för de i fonden ingående bolagen

De bilder som växer fram är inte helt enkla att tolka. I diagrammet nedan visas en av dem, för mina fonder i kategorin "huvudregioner". Flertalet av fonderna är indexfonder. Jag har två Sverigefonder, så etiketten berörd bägge dessa punkter. 

X-axeln anger förväntad vinstutveckling och y-axeln anger aktuellt rapporterat p/e.

Fundera kan man kring såväl prognoser som aktuell värdering. Samt kring vart man bör styra instoppandet av sparslantar framöver.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Vinster i välfärden

Mina innehav: USA-fonden