Sparkvotens utveckling 2015 till 2022

Det här med sparande är ju en balansgång mot det anspråk man har på att leva ett (materiellt sett) gott liv i den nuvarande vardagen. Funderingar kring detta gjorde att jag nyss kikade litet på hur den utvecklingen sett ut för mig sedan 2015. Resultatet av funderingarna visas i diagrammet nedan.

Den blå kurvan visar min faktiska sparkvot åren 2015-2020 och de nu aktuella prognoserna för åren 2021 till 2022. I det ligger sparandet i MEF, livförsäkringen samt överskott utöver det. För åren 2015 och 2016 inkluderas även amorteringarna på ett lån för bilen i kvoten.

Den grå kurvan visar mitt planerade sparande till MEF och livförsäkringen. Här är alltså överskott utöver det planerade sparandet exkluderat.

Sammanfattningsvis ligger min faktiska sparkvot i snitt under dessa år på 27 %, medan kvoten för mitt planerade sparande ligger på 20 %. Mellanskillnaden är överskott utöver samt amortering av lån för åren 2015-2016. 

Utöver det har avkastningen på sparandet gett ytterligare 14 % per år i förhållande till inkomsten.

Både planerad och faktisk sparkvot (linjär trend) är som framgår av diagrammet sjunkande, vilket innebär att konsumtionsutrymmet kunnat ökas under dessa år. Den faktiska sparkvoten har dock varierat en del mellan åren.

Så ser det ut. Jag är nöjd.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Vinster i välfärden

Mina innehav: USA-fonden