Lön och sparande 2021

Rykten har nyligen nått mig om att årets lönejustering kan väntas ge +2,8 % på bruttolönen. Om jag överslagsmässigt räknar med att hälften blir kvar av den ökningen när nettot väl betalas ut, blir ökningen av nettoinkomsten +1,9 %. Som tiderna är får man väl kanske vara nöjd med det.

För jämförelsens skull kan jag väl nämna att den normalavkastning jag per månad väntar mig på fonder och aktier uppgår till ca 10x nettoökningen i lön. Det här med sparande är inte så dumt ändå.

Det ökas dock inte, sparandet, i kr räknat, utan ligger fast: 6 tkr/månad in i MEF, 0,3 tkr/månad till livförsäkringen och 2 tkr/månad i ett slags allmänt överskottsmål. Den sistnämnda posten är så klart mer variabel till sin natur än de andra.

Genom att jag inte ökar sparandet kommer mitt konsumtionsutrymme därmed att snart öka med ca 2,5 %. Den totala sparkvoten, inräknat överskottsmålet, kommer att minska från 25,4 % till 24,9 %. Räknar jag sparkvot enbart på det planerade sparandet till MEF och livförsäkring minskar den från 19,3 % till 18,9 %.

Avsättningarna till MEF och livförsäkring har i kr räknat hållits konstant sedan år 2017, vilket innebär att alla löneökningar plockats ut i ökat konsumtionsutrymme. Dock ej i ökad konsumtion, eftersom överskottet utöver det planerade sparandet landar på mina reservkonton. Så kommer jag att fortsätta. Vinsten av förfaringssättet är att det planerade sparandet efterhand blir mindre betungande och att utrymme finns för de inköp jag behöver eller vill göra.

Det kommer ju en sommar också och då kommer kostnaderna för bilbränsle, hotell och aktivitetsavgifter att öka. För tillfället levs dock livet snålt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det ekonomiska kretsloppet - värt att ha i åtanke

Vinster i välfärden

Mina innehav: USA-fonden